Bild på glasfönster där solen lyser in och reflekterar mönstret på fönsterbrädan
Foto: Madeleine Andersson

Glasfönster

Fönsterna är ritade av en av landets då främsta dekorationsmålare, Svante Thulin, som också varit medhjälpare till Zettervall vid den stora domkyrkorestaureringen. Fönstren är tillverkade av Tiroler Glasmalerei und Kathedral Glas-Hütte i Innsbruck. Mönstren har geometriska förebilder eller växter, inspirerade av gotikens medeltida formspråk.

Korfönster

Det finns ett bildprogram i de sju höga korfönstren med berättelser ur Apostlagärningarna.

1. Mittfönstret skildrar Kristi Himmelsfärd. I vänstra handen håller Kristus korsfanan. Samma symbolik återkommer nederst på altaruppsatsen, men då med Lammet och korsfanan. Detta motiv ingick i det gamla medeltida Allhelgonaklostrets sigill och återkommer nu i Allhelgonakyrkans bildprogram.
  2. Fönstret omedelbart till höger skildrar tiden efter Himmelsfärden, lärjungarnas och Jesu släktingars bön och tillbedjan.
  3. Det tredje handlar om dopet.
  4. Fönstret ytterst till höger skildrar Petrus uppmaning till lärjungarna till bättring och bot.
  5. Första bilden till vänster om mittfönstret handlar om den helige Andes (duvan) utgjutande och apostlarna.
  6. Fönstret till vänster om detta berättar om hur de döpta tar emot apostlarnas förkunnelse.
  7. Fönstret längst till vänster skildrar de troende församlade till bön och nattvard.

Sammantaget skildrar de sju korfönstren Kristi Himmelsfärd och kyrkans första tid med inriktning på Kristus, den helige Ande, ordet, förkunnelsen, bönen samt sakramenten dop och nattvard.

<Nästa: Orglar>

Bild på korfönsterna