Bild på koret tagen uppifrån
Foto: Madeleine Andersson

Koret

Korväggen symboliserar övergången från denna världen till nästa, Himmelrikets port. Koret är upphöjt för att kunna ses från alla platser i kyrkan. Här finns tre centrala platser.

Altaret symboliserar församlingens böner och är bordet för nattvardens sakrament, dopfunten är platsen för dopets sakrament och predikstolen i anslutning till koret platsen för Ordet och förkunnelsen. Det var en central teologisk tanke för Zettervall att samla dessa tre funktioner i koret eller i nära anslutning till detta.

Altaret

Bild på altare och altartavla
Foto: Mattias Nilsson

Altaret är av oslipad cement och ganska litet, vilket är typiskt för Zettervall. Altaruppsatsens skulpturer är utförda av Carl Johan Dyfverman (som också gjort bronsportarna i Lunds domkyrka) i ek och visar i mitten Kristus på korset. På båda sidor om står Maria, hans mor, och lärjungen Johannes. Krucifixet är placerat på en rund båge som symboliserar jordens krets och har inskriften: Det är fullkomnat - Jesu ord på korset.

Längst ner på altarbasen finns lammet med segerfanan vilades på böckers bok, den gamla symbolen för Kristi lidande och seger. Bilden ingick i det gamla Allhelgonaklostrets sigill som också blev församlingens symbol/sigill när den bildades 1962.

Dopfunten

Bild på dopfunten
Foto: Mattias Nilsson

Från början var dopkapellet beläget i södra kapellet och norra var ett begravningskapell.

Dopfunten är av polerad cement och har ett dopfat med ornament i driven koppar.
Dopfatet är gjort av skulptören Sven Bengtsson.

Predikstolen

Predikstolen är åttakantig med sju kolonner. Över hänger ett rikt utsirat tak i åtta kedjor som pryds av en krona. Fälten har figurer som föreställer de fyra evangelisterna med respektive attribut, Jesus samt Moses med sina stentavlor.

Bild på predikstolen
Foto: Madeleine Andersson

Svante Thulin har även gjort dessa dekormålningar.

<Nästa: Glasfönster>