Bild på kyrkans fasad taget snett underifrån

Dåtid till nutid

Renovering

På grund av sitt dåliga skick så hotades kyrkan av rivning på 1990-talet. Men Riksantikvarieämbetet motsatte sig detta så man ansåg att Allhelgonakyrkan var en av Helgo Zettervalls bäst bevarade byggnader i landet. Istället genomgick kyrkan en totalrenovering mellan 2005-2012.

2005-2007 gjorde man en inre renovering. Tog bort smuts och sot från väggar och tak. En hel del målningar återställdes pga påverkan av fukt- och mögelskador och saltangrepp. Man lagade även fönsterbågar och tog bort heltäckningsmattan som låg i koret.

2009 – 2011 renoverande man kyrkan utvändigt i två etapper. Av ca 18 000 tegelstenar så bytte man ut 6-7000. Anledningen var att fukt trängt in i stenen och tillsammans med saltet i luften och i stenen så hade stenarna spruckit eller vittrat sönder. Man passade samtidigt på att laga skador/sprickor i andra detaljer i fasad och cementgjutningar.

Tornspirans koppartak renoverades åter år 2000.
Då göts även korset om i brons pga rostangrepp. I korset sitter en stålstång genom en 1,5 ton tung granittyngd och vidare 3 m i tornet. Korsets rostskadade delar har bytts ut. Rostfria delar tillverkades av Kokums och bronsbeklädnader har gjutits om av Olssons klockgjuteri i Ystad.
Korset väger 650 kg och är 4 meter i höjd och bredd.

Utgrävningar runt kyrkan

Genom åren har det gjorts utgrävningar runt kyrkan i sökandet efter dess föregångare S:t Olofs kyrka från medeltiden. Kyrkan revs under reformationen på 1500-talet(?). Man har hittat S:t Olofs kyrkogård som man pga av olika markarbeten, nu senast spårvägen, behövt gräva ut och man tror idag att man har en hyfsad uppfattning om hur stor den varit.

Bild på utgrävningarna utanför kyrkan inför spårvägsbygget.
Foto: Madeleine Andersson

Av kyrkan har man ännu inte hittat några spår och man börjar misstänka att dagens Allhelgonakyrkan är byggd på samma plats.

Församlingen och en aktiv kyrka

Lunds Allhelgonakyrka tillhörde från början Domkyrkoförsamlingen, men 1962 blev kyrkan församlingskyrka i Lunds Allhelgonaförsamling.

Verksamheten ökade och man behövde lokaler att bedriva den i. 1993 talades det om att man skulle bygga om inne i kyrkan för att få fler lokaler. Förslaget var att bygga inglasade rum under läktaren, byggande av ett nytt våningsplan mellan bottenplan och läktare, ombyggnation av tornet för att få fler rum där. Ett annat alternativ var en ny byggnad. Dels motsatte sig riksantikvarieämbetet en ombyggnation inne i kyrkan och dels blev det billigare att bygga ett nytt eget hus. 1996 tog man första spadtaget till Allhelgonagården, som invigdes 1997.

Bild på kör och orkester framme i kyrkan vid en stor konsert
Foto: Mattias Nilsson

Idag är det en aktiv kyrka där det firas mässa/gudstjänst ett par gånger i veckan och det arrangeras runt 130 konserter varje år av olika storlek. Allt från den lilla Lunchmusiken varje onsdag till stora körkonserter med ett par hundra deltagare och fullsatt kyrka.

Här får vi följa livets gång genom dop, vigsel och begravning.

Det var slutet på vår visning och vi hoppas att du lärt dig något nytt. Känn dig fri att gå runt i kyrkan och titta, tänd ett ljus i våra ljusbärare eller sitt en stund i stillhet, tanke och bön.

<Nästa: Fördjupning>

Bild på församlingsgården