Foto: Nina Jacobsson

Kyrköppet med bönegemenskap

Genom att öppna upp kyrkan vill vi skapa en mötesplats för människor att finna lugn och styrka i en annars hektisk vardag. Kyrkan är en plats där du kan sätta dig ner och reflektera, lämna vardagens stress och oro bakom dig och fokusera på det som är viktigast.

Hertsökyrkan är en välkomnande och fridfull plats som är öppen på torsdagar kl. 12.30-15 för alla som söker bön, gemenskap eller en stund av stillhet. Här finns en diakon tillgänglig för de som behöver prata eller få stöd, och det finns möjlighet att dricka kaffe eller te och läsa böcker och tidningar.

Vi börjar med en lunchbön kl. 12.30. Detta är en bönegemenskap där vi ber Psaltarpsalmer enligt Tidegärden från Ekumeniska kommuniteten i Bjärka Säby. Dessutom erbjuds förbön för inkomna böneämnen, för församlingen, för staden och speciellt för Hertsön.

Lunchbönen är ett fint tillfälle för gemenskap och att söka styrka och ro i vardagen. Genom att komma tillsammans och be tillsammans kan man finna tröst och hopp i svåra tider. Dessutom är det en möjlighet att få be för andra och visa omtanke.

Det finns många olika sätt att uttrycka sin tro på och kyrkan erbjuder en plats för alla som söker detta. Kyrköppet är en del av kyrkans strävan att vara en öppen och tillgänglig del av samhället, där alla är välkomna att söka tröst och gemenskap i sin tro.