Snart är det dags...

Julen står för dörren och med den allt som hör denna högtid till. Vi har våra traditioner samtidigt som vi möter nytt. Inget är beständigt. Minns ni förra julen med snökaos och inställda gudstjänster? Nu kommer dock inte mina ord att handla om julen utan om att det snart är dags att återinviga Lövestad kyrka efter ett drygt halvårslångt renoveringsarbete.

Vi hade hoppats kunna inviga kyrkan den Första Advent men så blir inte fallet. Några små små förseningar gör att vi, för att kunna vara på den säkra sidan, har valt att skjuta invigningen till den tredje söndagen i Advent.

Söndag den 11 december kl 10.00 slår vi åter upp portarna till vår vackra kyrka. Vi firar en högtidlig mässa och efter gudstjänsten är alla välkomna till församlingshemmet för lite smörgåstårta och kaffe.

Nu är Lövestad kyrka rustad för att fungera väl i många år. Hela värmesystemet och hela elsystemet är utbytt. Vi räknar med både miljömässiga besparingar och väsentligen lägre driftskostnader framgent. På köpet har vi fått en ny ljudanläggning, en toalett som är anpassad för människor med funktionshinder. Vi har fått en sakristia som bättre fyller sin funktion som förberedelserum för gudstjänster, dop och vigslar. Kan det bli bättre?

Ja, bara om vi fyller kyrkan med människor som vill komma dit i glädje och sorg, i vardag och högtid!

Här är många som förtjänar ett stort tack. Först och främst vår kyrkas välgörare Oscar Persson som skänkt oss mer än 3 miljoner kronor i sitt testamente, därefter alla duktiga hantverkare från Karl Olssons rörläggningsfirma, Lassessons el, Göran Johansson och GJ kyrk- och kulturrenovering, JP-ljud, Niclas Hansson från Danewids ingenjörsbyrå, konsulter och Petter Jansson från Regionmuseet och inte minst vår kyrkorådsordförande Jan-Erik Johansson som lagt ned otaliga timmar på detta projekt!

Så, kära församlingsbor, kom till vår kyrka när hon öppnar sina portar igen!

Det är snart vinter igen... ingen är överraskad, eller? För att sänka våra kostnader kommer vi inte att fira några gudstjänster i Röddinge och Tolånga kyrkor under tiden december till och med februari. Det är första gången i vår församlings historia som vi måste ta till en sådan åtgärd men det är ingalunda ovanligt i Svenska kyrkan. Den som har svårt att ta sig fram till Vanstad eller Lövestad kyrka får gärna antingen ta kyrktaxi eller ringa någon för samåkning!

Till sist vill jag önska er alla en välsignad Kristi födelse fest – för det är ju därför vi firar Jul.

Åke Appelgren