Maj - Lägesrapport renovering

Arbetet med det nya värmesystemet följer planen, i alla fall hittills. Utanför kyrkan har borrorna gjorts iordning. Man borrar ned till cirka 200 meters djup.

Den första biten av hålen kläs hålet med stålrör till cirka femton meters djup och sedan är hålet oklätt genom berggrunden. Allra längst ned hämtar vi sedan den energi som skall värma kyrkan.

Inne i kyrkan har väggarna rengjorts och håller som bäst på att vitmålas. Arbetet med elen har påbörjats och anslutningarna till lampetterna i kyrkorummet är förberedda. JP-ljud från Ystad har börjat skissa på en vettig ljudanläggning.

Golvet framme vid altaret är uppbrutet för att vi skall kunna se hur bjälklaget ligger och anpassa rördragning och värmeelement på bästa sätt. I samband med detta hittade vi en blyertsanteckning och en teckning på altarringens fundament. Det stod att fundamentet murats av en byggmästare Svante Ekstrand från Hallamölla. Han ritade också dit en motorcykel. Att döma av utseendet på motorcykeln gjordes denna blyertsteckning i samband med den omfattande inre renoveringen 1958. Vår antikvariske expert Petter Jansson från regionmuséet är en hängiven motorcyklist. Han menar att det rör sig om en maskin från 50-talet av tyskt eller brittiskt ursprung.

Några andra spännande fynd har vi inte gjort. Bilderna visar hur det ser ut just nu samt några detaljer från arbetet.