Juni - Arbetet fortsätter som planerat

Sommaren är här, i alla fall hoppas vi det. Jag hoppas ni som läser detta tar tillfället i akt att göra några goda upplevelser i sommar. En utflykt till havet, en vandring genom Heinge strövområde eller ett besök hos en vän. Allt är så mycket enklare på sommaren. Kanske tänkte Gud att vi behöver värmen och solen för att stå ut under de mörka vintermånaderna.

Arbetet med Lövestad kyrka fortsätter som planerat. I samband med grävarbetet för rörledningar och kopplingar gjordes några ytterligare ”fynd”. Bland annat har en del av muren som omgärdade den gamla kyrkan frilagts och undersökts. Arkeologerna hittade inget spännande men vi har fotograferat den. Ett äldre järnkors som fungerat som gravanordning (d v s gravsten) hittades i marken. Korset är inte äldre än 1870-talet och restes till minne av en åbo som hette Håkan Andersson.

Invändigt är det lite grand kaos i kyrkorummet. Bänkarna är lossade och de nya radiatorerna fastsatta under bänkarna, altaret är nedmonterat och golvet i koret upprivet. Vi har borrat hål genom kyrkväggen för de ledningar som skall leda in värmeväxlarmediet och naturligtvis hål för transporten ut. Det är inte helt lätt att borra genom halvmeterstora block av marksten men Bojan klarade det galant.

Det blir en ny handikappanpassad toalett vid entrén vilket är ytterst välkommet. Kyrkorådet har också beslutat att se om det går att göra entrén till kyrkan mer lättillgänglig.