Röddinge kyrka

Ett äldre svartvit foto taget av Röddinge kyrka

Sevärdhetskyrka i Röddinge

Under några dagar i juli kommer vi att hålla sevärdhetskyrka i Röddinge. Röddinge kyrka är i sina äldsta delar mycket gammal. Man tror att det har funnit en kyrka där sedan i alla fall 1200-talet. Av den gamla kyrkan återstår egentligen bara långskeppet och kyrkklockan.

Mot slutet av det vi kallar medeltiden, det vill säga senare delen av 1400-talet, försågs kyrkan med takmålningar. Man kan se att det varit två olika kyrkomålare som varit i farten. De målningar vi kan se idag är gjorda av Everlöfsmästaren. De “återupptäcktes” när kyrkan brann tredjedag jul 1928 och konserverades. I samband med branden skadades den medeltida dopfunten såpass mycket att den till sist fick överlämnas till Lunds historiska museum. Kyrkklockan är från 1400-talet och därmed en av de äldsta i Lunds stift.

I koret har den lokale konstnären Axel Kulle dekorerat taket i det efter branden nybyggda koret.
Kom och upptäck allt fantastiskt som finns i Röddinge kyrka.

Torsdag 13 juli-fredag 14 juli
10.00-15.00 Tipsrunda, visningar
14.00 Andakt
Lördagen 15 juli
10.00-15.00 Tipsrunda, visningar
11.30 Musikandakt
12.15 Korvgrillning
Söndagen 16 juli
10.30 Högmässa
Solister: Maria och Per
Byalaget bjuder på kaffe
Hjärtligt välkomna!

Flygfoto Röddinge kyrka
Flygfoto över Röddinge kyrka och kyrkogård
Röddinge kyrka
Takmålningar - Världsdomaren med Maria och Johannes på båda sidor Foto: Helen Lindqvist

Lite historik om Röddinge kyrka

Kyrkan anlades som romersk absidkyrka i slutet av 11- eller början av 1200-talet med långhus, längre och smalare kor samt halvrund absid, medan torn och vapenhus tillkommit senare. 1877 skedde stora förändringar, dock utan att den medeltida karaktären helt suddades ut. Efter branden den 27 dec 1928 har denna ålderdomliga prägel åter kommit fram.

Valven är smyckade med kalkmålningar av Everlövsmästaren. Motiven är hämtade ur skapelsehistorien och syndafallet, liknelsen om den rike mannen och Lasarus och om de sju dödssynderna. Också en framställning av Kristus såsom Världsdomaren med Maria och Johannes på båda sidor.

Flygfoto Röddinge kyrka
Flygfoto över Röddinge kyrka och byn runt om