Medlemsansökan i Flemingsbergs församling – för dig under 18 år

Här kan du som är under 18 år fylla i din ansökan om medlemskap i Svenska kyrkan direkt på webben. Är du osäker på vilken församling du tillhör? Ingen fara, vi ser till att din ansökan hamnar rätt!

Vad kul att du vill bli medlem i Svenska kyrkan! Här kan du delta i gudstjänster och välja mellan en mängd aktiviteter för att hitta det som passar just dig.

För att bli medlem fyller du i formuläret nedan och avslutar med att klicka på ”Skicka in ansökan”. Det gör inget om du inte kan fylla i alla fälten i formuläret.

Detta händer efter att du skickat in din ansökan

När anmälan är behandlad får du en bekräftelse skickad hem till den adress du angett. Som medlem i Svenska kyrkan kommer du att tillhöra församlingen där du bor. Om du inte tillhör Flemingsbergs församling, skickar vi din ansökan vidare till församlingen där du bor.*

*Om du inte är folkbokförd i Sverige kan du välja vilken församling du vill. Vill du tillhöra Flemingsbergs församling, fyller du i och skickar in din ansökan här. Är det någon annan församling som du har eller vill ha en relation med, kan du i stället klicka på den här länken för att göra din ansökan.

Anmälan om inträde i Svenska kyrkan

Vårdnadshavare – om det finns två vårdnadshavare ska bådas uppgifter fyllas i:

Samtycke krävs för barn som fyllt 12 år:

Är barnet döpt? Markera svar nedan. Om du/ni inte minns datum så lämna fältet tomt:

Ett barn som är folkbokfört i Sverige och som inte tillhör Svenska kyrkan, men har vårdnadshavare som tillhör kyrkan och är folkbokförd i Sverige, kan finnas antecknat i avvaktan på dop eller meddelande i kyrkobokföringen. Anteckning tas bort ur kyrkobokföringssystemet när barnet blir fyra månader eller vårdnadshavaren begär att anteckningen ska tas bort. Likaså kan det finnas anteckning för vårdnadshavare som inte tillhör kyrkan och är folkbokförd i Sverige, men har barn under 18 år som tillhör kyrkan och är folkbokfört i Sverige. Anteckningen tas bort ur kyrkobokföringssystemet när barnet blir 18 år eller vårdnadshavaren begär att anteckningen ska tas bort. För de som saknar svenskt personnummer finns inte uppgiften om tillhörigheten till Svenska kyrkan i kyrkobokföringssystemet. Den uppgiften finns i ett särskilt register hos Kyrkostyrelsen. (Svenska kyrkan på nationell nivå, Svenska kyrkans kansli.)

Information om hur Svenska kyrkan hanterar dina personuppgifter och om dina rättigheter enligt dataskyddsförordningen finns på: www.svenskakyrkan.se/om-oss/personuppgifter