Foto: Bert Leandersson /Ikon

Våra kyrkor och Columbariet

Hitta till Uppenbarelsekyrkan, Gröndals kyrka, Mälarhöjdens kyrka och Kvarterskyrkan på kajen. Alla fyra kyrkor tillhör Svenska kyrkan i Hägersten. I Uppenbarelsekyrkan finns också Columbariet.

Uppenbarelsekyrkan

Välkommen till vackra Uppenbarelsekyrkan. Du hittar kyrkan nära Aspuddens T-bana. Detta är en fin plats för dop, vigsel och begravning. Här finns också begravningsplatsen Columbariet.

Gröndals kyrka

Gröndals kyrka ligger mitt i Gröndal, nära Tvärbanan, affärer och mötesplatser. Kyrkan är en populär kyrka för vigslar och dop. Den invigdes 1969 och består av tre plan med kyrkorum och samlingslokaler.

Mälarhöjdens kyrka

Mälarhöjdens kyrka är en populär samlingsplats för vigsel, dop och konfirmation. Kyrkan ligger mitt i Mälarhöjden, uppe på berget ovanför T-banan. Initiativet till kyrkan togs av Mälarhöjdsborna själva, som i ett upprop önskade sig en kyrka.

Kvarterskyrkan på kajen

Kvarterskyrkan på kajen ligger på Sjövikskajen i Liljeholmen, med en vacker utsikt över vattnet. Kyrkan är en fin plats för både dop och vigsel. Den rymmer allt från gudstjänster till sång- och rytmikstunder, Öppet café, konserter, samtalsgrupper och körrepetitioner.

Besök Columbariet i Uppenbarelsekyrkan

Columbariet

Columbariet i Uppenbarelsekyrkan är en begravningsplats för urnor. Det är en vacker plats under kyrkorummet, med konst av Ralph Bergholtz och Randi Fisher. Columbariet är dagligen öppet för besök.

Öppettider för kyrkorna och Columbariet

Uppenbarelsekyrkan och Columbariet, Bäckvägen 34

Måndag–fredag 09.00–18.00
Lördag och söndag 10.00–16.00
Sommartid vecka 26–33:
Måndag–fredag 09.00–17.00
Lördag och söndag 10.00–16.00
Under storhelger gäller särskilda tider.
1 maj och nationaldagen 6 juni är Uppenbarelsekyrkan och Columbariet stängt, om inte dagen infaller på en söndag, då det alltid är öppet.

Gröndals kyrka, Gröndalsvägen 61

Ring gärna 08-685 30 00 för att höra om kyrkan är öppen.

Mälarhöjdens kyrka, Sporrgränd 1

Mälarhöjdens kyrka har öppet de flesta vardagar mellan kl. 08.30–17.00. På helgerna har kyrkan öppet i samband med gudstjänster.
Ring gärna 08-685 30 00 för att höra om kyrkan är öppen.

Kvarterskyrkan på kajen, Sjövikskajen 36–42

Kvarterskyrkan på kajen är säkrast öppen dagtid på vardagar. På helgerna har kyrkan öppet i samband med gudstjänster. Ring gärna 08-685 30 00 för att höra om kyrkan är öppen.

Lär känna Mälarhöjdens kyrkostiftelse

Mälarhöjdens kyrkostiftelse

Mälarhöjdens kyrkostiftelse är föreningen som värnar om Mälarhöjdens kyrka. Föreningen stödjer kyrkans verksamhet, är en mötesplats för församlingsbor, driver egen programverksamhet samt delar ut ett årligt stipendium. Bli gärna medlem!

En karaff med saft och några glasflaskor vatten står på ett bord.

Låna lokal för dopkalas

Du som är medlem och församlingsbo i Svenska kyrkan Hägersten kan utan kostnad låna lokal för dopkalas. Lokaler finns i alla fyra kyrkor och har anslutande kök.