Närbild på regndroppar på en treklöver.
Foto: Gustaf Hellsing /Ikon

Farsta församling

Farsta församling är en öppen mötesplats i hjärtat av södra Stockholm. Vi finns med i livets alla skeden och du är välkommen till oss oavsett vem du är!

Under helgen 27-28 juli är Söderledskyrkan stängd

På grund av skadegörelse kommer Söderledskyrkan vara stängd för besök under lördagen samt söndagen den 27-28 juli. Kolumbariet är öppet som vanligt mellan 12.00-15.00. Mässan kl 15.00 på söndag firas i Mariakapellet på Kornet. Varmt välkomna.

Sommar i Farsta församling 2024

Här kan du läsa om vad som händer i våra kyrkor just nu. Varmt välkommen till oss!

25/7 Musik i sommarkväll: Kims flöjter, folkmusik och visor

Välkommen kl. 19.00, Stora Sköndals kapell, Wilhelm Lindboms väg 7. Fri entré.

21/7Musikcafé med andakt: Ninna trio

Ninna Gudmundsson, Bo Hansson och Sven-Erik Johansson.bjuder på en svängig, innerlig och underhållande stund med visor, folkmusik, jazz och klassiska klanger. Välkommen 18.00, Farstastrandkyrkan. Fri entré.

Konserter i sommar

Musikcafé med andakt

Söndagar kl. 18.00, 30 juni-25 augusti i Farstastrandkyrkan

Musik i sommarkväll

Välkommen till fem sommarkonserter som bjuder på riktiga klassiker till nya upptäckter! Varannan torsdag kl 19.00 27 juni-22 augusti i Stora Sköndal

Konsertprogram

Konserter i Söderledskyrkan, Stora Sköndals kyrka och Farstastrandkyrkan

Höstens aktiviteter

Konfirmation 2024/2025 - anmälan öppen!

Född 2010 (eller 2009 och inte tog chansen)? Vi erbjuder vinteralternativ (start november 2024) och sommaralternativ (start mars 2025) Anmälan är öppen!

Ett glatt barn med rutig mössa gör V-tecknet med båda händerna mot kameran.

Barn & Familj

Vi har aktiviteter och mötesplatser för dig och ditt barn. Alla våra verksamheter för barn är avgiftsfria!

Nybörjarkurs i akvarell

Är du nyfiken på att måla akvarell men vet inte var du ska börja? Nybörjarkurs i akvarell hösten 2024.

Retreathelg på Frötuna Gård & Retreat

27-29 september 2024. På den här retreaten får du tid att vara med dig själv. Du får möjlighet att återhämta dig, ladda kropp och själ med ny energi och kreativitet.

3 dagars workshop: Write Your Self

Vill du vara med och utforska skrivande som stärkande, läkande verktyg? Har du behov av att hitta tillbaka till din egen röst och tror att skrivande kan hjälpa? Har du en särskild berättelse du vill skriva?

Mobilhjälpen

Känner du någon som som vill lära sig mer om hur man hanterar en mobiltelefon? Den här gruppen ger grundläggande kunskaper och vänder sig till dig som är 70+.

Tro, Kropp & Själ

Fördjupning, reflektion, återhämtning, pilgrimsvandringar, samtal och meditation

Nyheter hösten 2024

En kvinna sitter och läser med en bok i knät och en kopp i händerna.

Kreativ sinnesro - en bokcirkel kring Lev kreativt (The Artist's Way) av Julia Cameron

START 11 SEPTEMBER. Vi utgår från boken Lev kreativt av Julia Cameron och kombinerar de tolv teman i varje kapitel med samtal och övningar i andning för medveten närvaro och bön.

Stärk din själsliga ryggrad

START 25/9. En kurs för nyfikna vuxna. Genom bön, berättande och gestaltning utforskar vi människans skapande potential och hur vi kan växa som medmänniskor.

Solen reflekteras på en vit vägg genom ett färgat kyrkfönster.

En väg till tro för vuxna - Katekumenat

START 27/10. Är du på en plats i livet då du tänker på livets möjligheter och gränser? Funderar du på vad en tro skulle betyda för dig? Vill du utforska din tro i ditt vuxna liv?

Närbild på målarpenslar i en kopp.

Färg, form och existens

START 1/10. Under fem träffar använder vi oss själva och våra funderingar kring livets existens och frågor om klimatet. Vi uttrycker och bearbetar dessa frågor med akryl och akvarellfärg.

Boksamtal: Får man säga svart?: från teoretisk ångest till terminologisk trygghet

Boksamtal utifrån Barakat Ghebrehawariats bok "Får man säga svart?"

Annat i kyrkan

Två händer skriver på en bärbar dator.

Cyberangreppet 2023–2024

Svenska kyrkan utsattes den 23 november 2023 för ett cyberangrepp, en så kallad ransomware-attack. Data stals från Svenska kyrkan och en del av dessa innehöll personuppgifter.

Grupper och verksamheter

I församlingens tre kyrkor finns ett myller av verksamheter för alla åldrar! Sjung i kör, gå på kurser och föreläsningar, pilgrimsvandringar, andlig hälsa, öppna förskolor och mycket mer!

Gudstjänster och andakter

Var du än befinner dig är du välkommen att mötas för gudstjänst och andakt.

Pilgrimsvandra eller sträck på benen

Upplev sommarkyrkan