Fem sätt att pilgimsvandra

Ensam eller i grupp, hemma eller långt borta. Vad passar dig?

1. Vandra i grupp

Följ med på en gemensam vandring. Svenska kyrkan arrangerar vandringar över hela landet. Läs mer i pastoratets kalender högst upp på denna sida, i Skara stifts pilgrimskalender eller på Pilgrimscentrum Vadstenas webb!

2. Vandra på hemmaplan

Att pilgrimsvandra kan vara mycket enkelt. Börja där du befinner dig och gå till en plats du tycker om, kanske en kyrka. Medan du går kan du upprepa korta böner i takt med dina steg. Kanske den enkla Jesusbönen: Jesus Kristus, Gud Son, förbarma dig över mig.

3. Vandra med en vän

Ta hjälp av en bok om pilgrimsvandring och välj en sträcka som passar er. Pröva att gå under tystnad delar av vandringen. Stanna och be enkla böner tillsammans. Boktips: ”Lilla pilgrimsboken" eller ”Pilgrimsliv - en handbok för vandrare", båda av Hans-Erik Lindström.

4. Vandra en historisk led

Vill du lägga mer tid och pengar på din vandring? Ge dig ut på en av de längre, välkända vandringsleder som människor vandrat under hundratals år.
Varje år går till exempel tusentals svenskar pilgrimsleden till Santiago de Compostela i Spanien. Andra längre leder är den till Nidarosdomen i Trondheim eller Dag Hammarskjöldsleden från Abisko.

5. VANDRA digitalt

Runt S:t Olofs kyrka och på Mösseberg finns det slingor förberedda för pilgrimsvandring. Utmed dem hittar du skyltar med pilgrimsorden och om du vill kan du scanna en QR-kod och läsa mer.
Du kan också lyssna på en audioguide med reflektioner kring de sju pilgrimsorden, att använda på någon av slingorna, din egen favoritrunda eller hemme i fåtöljen! Lyssna på audioguiden här.