Närbild på en hand som håller ett radband med ett krucifix, i motljus,
Foto: Johannes Frandsen /Ikon

Om kristen tro

Vill du veta mer om kristen tro? Här kan du läsa om vad Svenska kyrkan står för. Du kan också läsa om de viktigaste kristna högtiderna.

En vit staty av Jesus.

Grunden i kristen tro

Kristen tro uttrycks på olika sätt i olika tider. Samtidigt finns ett tydligt centrum: tron att Gud befriar människan genom Jesus Kristus. Här kan du läsa om kristen tro i Svenska kyrkans tradition.

Gudstjänst

Gudstjänster firas varje söndag och flera vardagar. En gudstjänst är alltid öppen för alla.

Advent och jul

Vi firar att Gud blev människa.

Påsk

Påsken är kyrkans största helg. Då firar vi att Jesus uppstod och besegrade döden.

Fönsterglasmålning av en vit duva mot gul bakgrund.

Pingst

Pingsten är den heliga Andens högtid. En högtid där vi blir påminda om att Gud finns både mitt bland oss och inom oss. Den heliga Anden är Guds osynliga närvaro.

Allhelgona

Allhelgona är den tid på året då vi tillsammans med människor i Sverige och världen uppmärksammar och minns dem som har lämnat det här livet.