Advent och jul

Vi firar att Gud blev människa.

Vi firar jul för att Jesus föddes. Gud blev människa, en bebis – så hjälplös som en människa kan vara. Gud kommer till oss utan makt för att visa oss att vi kan välja att älska. Det är aldrig ett tvång, alltid kärlek, som styr Guds omsorg om oss. Under julhelgen får vi fira och påminna oss om allt det som hände för drygt två tusen år sedan.

Här nedanför kan du klicka dig vidare för att läsa mer om varför vi firar jul eller läsa Bibelns berättelse om Jesus födelse i julevangeliet. Du hittar också information om det som händer i pastoratet under advent och jul. Varmt välkommen att vara med!

Julmatskassar

Svenska kyrkan delar ut matkassar inför julen till hushåll där pengarna inte riktigt räcker till.

Ge en julklapp till någon du inte känner

Var med och bidra till att fler människor här i Falköping får en god jul. Stöd Svenska kyrkans  julinsamling!

En adventsljusstake med alla ljus tända står på ett julbord.

Gemensamt julfirande

Varje år bjuder Svenska kyrkan Falköping in till ett gemensamt firande med god mat och gemenskap på julafton. Alla är varmt välkomna!

Julvandring

Varje år i december bjuds skolklasser och allmänhet in att följa med på en vandring genom den första julens händelser.

En guldfärgad julgranskula hänger i granen.

Varför firar vi advent och jul?

Advent och jul är självklara helger i vårt samhälle. Men varför firar vi advent och jul – egentligen? Och varifrån kommer traditionerna, med adventsstjärna, tomte och klappar? Här får du veta mer.

Julevangeliet

""Var inte rädda. Jag bär bud till er om en stor glädje, en glädje för hela folket. I dag har en frälsare fötts åt er i Davids stad, han är Messias, Herren. "

Dopet – livets första fest

Allt du behöver veta om dopet