Behandling av personuppgifter när du bokar en begravning

När du bokar en begravning behöver vi ditt namn, adress, telefonnummer, e-postadress, din relation till den avlidne samt faktureringsuppgifter.

Hur och varför vi behandlar dina personuppgifter

När du bokar en begravning kommer vi att behöva behandla dina personuppgifter. Det gör vi främst för att vi ska kunna administrera och hålla begravningsgudstjänsten. Du ingår ett avtal genom att boka tid för begravningen, vilket är en av grunderna för behandlingen av dina personuppgifter, men vi behandlar även personuppgifter som ett led i myndighetsutövning enligt begravningslagen. Som en del av Svenska kyrkans myndighetsutövning skickar vi därmed information om gravsättningen till Skatteverket.

Utöver den behandling som görs för att uppfylla avtal eller som ett led i myndighetsutövning behandlar vi även dina kontaktuppgifter i upp till ett år efter gravsättningen för att vi ska kunna skicka dig inbjudningar till minnesgudstjänst och/eller sorgegrupp. Vi gör det med stöd av ett berättigat intresse, då vi bedömer att du sannolikt har ett intresse av att få sådana inbjudningar skickade till dig. Kontakta oss om du vill att vi tar bort dig från dessa listor.

Eftersom dataskyddsförordningen inte gäller personuppgifter för avlidna nämns inte den avlidnes personuppgifter i denna information.

Vilka personuppgifter behandlar vi?

De personuppgifter vi behandlar i normalfallet är namn, adress, telefonnummer, e-postadress, din relation till den avlidne samt faktureringsuppgifter. Vanligtvis får vi dina uppgifter från begravningsbyrån, men vi kan även få dem från dig direkt eller via annan församling.

Hur länge behandlar vi personuppgifterna?

Dina personuppgifter sparas under den tid som stadgas av tillämpliga lagar och föreskrifter, såsom begravningslagen. Vissa uppgifter om förrättningen kommer att sparas för historiska ändamål i en så kallad ministerialbok. Som angetts ovan behandlas dina kontaktuppgifter i upp till ett år efter gravsättningen.

Vilka andra får del av dina personuppgifter?

Uppgifter om begravningen såsom innehåll i tal, vilka psalmer som valts med mera, delas med den präst som utför begravningen. Prästen är självständigt ansvarig för att skydda de personuppgifter denne får tillgång till inom ramen för detta uppdrag. Vanligtvis sparar prästen uppgifter om den kyrkliga handlingen i sin egen dokumentation, exempelvis i en pärm. Om du har frågor om detta går det bra att kontakta Carl Johans pastorat eller berörd präst direkt.

Vilka rättigheter har du?

Carl Johans pastorat ansvarar för hanteringen av dina personuppgifter. För mer information om dina rättigheter enligt dataskyddsförordningen kan du läsa mer om vår behandling av personuppgifter. Där hittar du även kontaktuppgifter till oss och vårt dataskyddsombud.