Stora Tuna gravkapell

Ett kapell som inte konkurrerar med kyrkan, men ändå har ett unikt uttryck och syns när du kommer åkande längs Tunavägen, säger arkitekt Lars Olof Holmqvist. Modernt, tillgängligt och ett rum för alla trosinriktningar - det är ledorden för det nya gravkapellet som stod klart hösten 2010.

Den 6 oktober 2009 togs det första spadtaget för Stora Tunas nya gravkapell som togs i bruk under januari 2011.

Stora Tuna gravkapell

Välkommen in till Stora Tuna gravkapell.

PRYDS MED ROSETTFÖNSTER

Rosettfönstret i Stora Tuna garvkapell.

I västlig riktning mot Tunavägen, pryds kapellet med ett stort rosettfönster. Även vid ingången precis då du kommer in från entrén finns ett runt fönster som leder blickarna uppåt mot ett av sidofönstren inne i kapellet. ”Min tanke var att blicken ska leda dig upp mot himmelen och Gud”, säger arkitekten Lars Olof Holmqvist.

ETT RUM FÖR ALLA

Altaret i Stora Tuna nya gravkapell är rent och enkelt.

Kapellet som är neutralt inrett kan ta emot 90 besökare och har inga fasta bänkar utan istället stolar, allt för att enkelt kunna möbleras om. Väggarna är vitkalkade med träbalkar och stengolv. Kapellet är utformat som ett rum som kan tillgodose olika religionstillhörigheter eller livsåskådningar.

Estonia monumentet - Bruten våg

Öster om kyrkan och gravkapellet ligger Estonia monument. Monumentet avtäcktes på årsdagen av Estonia-katastrofen den 28 september 1995.

JUSSI BJÖRLINGS GRAV

Den kända operasångaren ligger begravd på kyrkogården.

Johan Olof Wallins minnsesten

restes på kyrkvallen år 1881.

Prostgårdsallén 10
Borlänge