Jakobs kapell

Läs mer om Jakobs kapell här.

Jakobsgården är en vacker, modern och ändamålsenlig församlingsgård vars vita väggar i rundhuggen kalksandsten effektfullt kontrasteras av de många svarta, valmade taken. Loggians pelargång i rundbågestil ger ett välkomnande intryck och anknyter till byggnadens sakrala karaktär. J

Redan 1972 började planerna på att bygga en församlingsgård inom det starkt expanderande bostadsområdet Jakobsgårdarna, men det var först i oktober 1979 som bygget startade. Därmed kan man förstå att det var en stor dag den 8 mars 1981 då församlingsgården som är ritad av Åke Temnerud, kunde invigas av biskop Arne Palmqvist.

Entrén
Är utformad som ett torg, här utväxlas många handslag och här finns plats för utställningsmontrar och läsfåtöljer. Konstutställningar kan också hängas i rummet som förbinder de olika lokalerna.

Stora salen och Jakobs kapell
Från entrén når man Stora salen med plats för 220 personer. Salen har två funktioner allt beroende hur man vänder stolsraderna. Färgsättningen är ljus med vita kalkstensväggar och med genomgående blå nyanser i tak, golv, karmar, lister och textilier. Koret är det invigda kyrkorummet med namnet Jakobs kapell.
Bildväven "Liv" dominerar blickfånget i kapellet, är komponerad av Dagmar Lodén och tillverkad i röllakan och gobelängteknik hos Alice Lunds textilier i Stora Tuna. Den skildrar livets uppkomst på jorden genom "Livets träd" i centrum och med "urvattnet" i nederkanten, från vilket livet spirar. Även människans skapande aktiviteter samt vår tids miljöförstöring och dess konsekvenser finns återspeglad i väven.
Vid vänstra väggen finns en scen dit stolarna kan vändas. För att få bra akustisk klang vid sång- och musikframföranden  når  taket över scenen ända upp till salens pyramidtak.

Orgeln i Jakobs kapell
Kororgeln i Jakobs kapell är byggd 1982 av Gunnar Carlsson, Borlänge. Orgeln är mekanisk, en manual och har 6 stämmor samt pedalkoppel.
Gedackt 8´
Principal 4´
Rörflöjt 4´
Waldflöjt 2´
Mixtur 2 ch 1´
Subbas 16´
Pedalkoppel

Verksamheteslokaler

Jaxrummet som rymmer upp till 80 personer är kopplat till både foajé och altanen, vilket gör det mångsidigt och användbart. Det kan delas av med en vikvägg och användas som konferenslokal. Ett välutrustat serveringsköket finns intill.
Barn och ungdomsrummet kan kombineras för olika ändamål.
Hobbyrummet är väl utrustat med snickerimaskiner och vävstolar.

Jakobs kapell rymmer max 220 personer.

Jakobs kapell

Välkommen in och titta runt i Jakobs kapell

Jakobsgården

Välkommen och titta runt i Jakobsgården som innehåller både församlingshem och Jakobs kapell.

Svenska kyrkan
781 81 Borlänge