Klosterkyrkan i vackert rött tegel med trappstensgavlar.
Foto: Jenny Wollin

Klosterkyrkan

Klosterkyrkan är en del av Klostret i Ystad, ett gråbrödrakloster från 1200-talet. Kyrkan ägs av Ystads kommun, men Ystad-Sövestads församling har rätt att använda kyrkan till gudstjänster, dop, vigslar, konfirmationer och begravningar.

Klosterkyrkan - gudstjänstrum och museum

Klosterkyrkan ägs av Ystads kommun och används både som gudstjänstrum och museilokal.
I den östra klosterlängan ligger nämligen Ystads kulturhistoriska museum: Klostret i Ystad.
Klosterkyrkan används ofta av Ystads kommun som lokal för olika utställningar.

Mitt bland de blommande rosorna i Klosterträdgården står en vattenfunt.
Intill Klosterkyrkan ligger den vackra klosterträdgården, full av doftande rosor. Mitt i trädgården står en vattenfunt. Foto: Jenny Wollin

Klosterkyrkan ligger i vacker återskapad miljö

Runt klostret ligger en vacker örtagård, rosarium, kålgård, och invid klosterdammen en pionträdgård.
Ystad kommuns hemsida hittar du utförlig historisk information om Klosterkyrkan och Klostret i Ystad.

Mer om klosterkyrkan

Besök Kommunens sida om Klostret, dess historik och de aktiviteter som sker där:

Om Klosterkyrkan

Klostergatan 10, 271 34 Ystad

Hitta till Klosterkyrkan med eniro.se

Öppettider

Tisdag–fredag klockan 12–17.
Lördag–söndag klockan 12–16.

Entré 50 kr.

1 oktober–31 mars:
Fredagar fri entré för alla
Ungdom under 20 år fri entré

Tillgänglighet

Kyrkan är tillgänglighetsanpassad.
För mer information, kontakta Klostermuséet på telefon 0411-577286.

Bokning

För bokning eller visning inför ett eventuellt dop eller vigsel, ring 0411-69200 eller skicka e-post till ystad-sovestads.forsamling@svenskakyrkan.se

Kyrkan har cirka 225 sittplatser, varav 35 platser har skymd sikt.