Västra Ingelstad

Den vita kyrkan ligger väl synlig på en kulle och har så gjort sedan den byggdes. Västra Ingelstads kyrka är ursprungligen från 1100-talet, vapenhuset uppfördes på 1300-talet. Kyrkan är vitrappad och valven härstammar från sen medeltid. I början av 1500-talet revs koret och i stället byggdes det till i öster, bredare för det nya altarskåpet. Där under inreddes en gravkammare. Tornet byggdes 1855 och blev ombyggt 1894. Det medeltida altarskåpet som är tillverkat i Antwerpen år 1520 är ett av stiftets mest berömda konstskatter. Predikstolen härstammar från 1600-talet med snidade evangelister. Kyrkan fick en ny dopfunt 1967 som är huggen i sandsten.

Kyrkan används regelbundet för firande av gudstjänst samt vid dop, vigsel och begravning. Västra Ingelstad kyrka rymmer 135 personer och det finns orgel och piano.

Kör väg 101 från Malmö mot Anderslöv, ca tre km efter att du passerat Arrie kommer du till Västra Ingelstad och du ser kyrkan till höger.

Byavägen, Vellinge

Västra Ingelstads kyrka