Östra Grevie

Bland det första man lägger märke till är att Östra Grevie kyrka har tornet i öster och altaret i väster. Det är endast två andra kyrkor i Skåne som är byggda på det sättet. Östra Grevie kyrka byggdes 1897 i nygotisk stil.  Tidigare har det legat en romansk 1100-tals kyrka i byn. Den nya restes i rött tegel och med tresidigt avslutat korparti. Altartavlan är målad av Einar Forseth och föreställer Jesus placerad i jordbrukslandskapet som omger kyrkan.

Kyrkan rymmer 200 personer. Den används regelbundet för firande av kvällsmässa samt vid dop, vigsel och begravning, vid konserter och enstaka gudstjänster.

Kör väg 101 från Malmö mot Anderslöv, ett par kilometer efter att du passerat Västra Ingelstad kyrka kommer du till Östra Grevie. Sväng höger in på den väg som är skyltad Vellinge, Fuglie och Folkhögskola. Strax syns den röda tegelkyrkan.

Gamla Landsvägen 36, Vellinge

Östra Grevie kyrka