Möte vid vägen

Vellinge-Månstorps församling är en av Svenska kyrkans församlingar som tillhör Lunds stift. Vi är en av tre församlingar i Vellinge kommun och har nästan 10 000 medlemmar. Geografiskt befinner vi oss två mil söder om Malmö och innefattar Vellinge tätort och några byar på Söderslätt.

En gång i tiden har byarna med sina kyrkor varit egna församlingar, men efter olika sammanslagningar fick församlingen sin nuvarande form år 2000. Då fick vi namnet Vellinge-Månstorps församling. Månstorp är det gamla kommunnamnet för församlingens östra del.

Möte vid vägen är vårt motto. Mötet främst i firandet av gudstjänsten och dopet men också alla de andra tillfällen människors vägar korsas, planerat eller apropå.