Hököpinge

1872 byggdes den nuvarande kyrkan i Hököpinge. I samband med det revs den gamla sockenkyrkan. Kyrkan är byggd i gult tegel, med torn i väster, långhus och tresidigt anslutande kor. På altartavlan från 1918, målad av Axel Törnman, ses nedtagningen från korset och på sidorna finns Moses och Johannes döparen.

Kyrkan rymmer 300 personer, dess rektangulära form gör att alla besökare ser och hör bra i kyrkorummet. Detta har gjort att kyrkan har blivit konfirmationskyrka för alla som konfirmerar sig i Vellinge-Månstorps församling. Den används också för större temagudstjänster och konserter, samt vid dop, vigsel och begravning. Orgel och piano finns.

Kör norra leden ut ur Vellinge, ta vänster in på Hököpingevägen mot Hököpinge kyrkby.

Lockarpsvägen 3, 235 95 Vellinge

Hököpinge kyrka