Vällingby församling

Välkommen till Vällingby församling! S:t Tomas kyrka vid Vällingby torg bjuder in till möten och samtal, till sång och musik, till lek och allvar, till gudstjänst och bön, till tända ljus och lyssnande. Vår kyrka finns till för din skull.

Konserter i S:t Tomas kyrka

Nu är det dags för vårens säsong med fantastiska konserter i S:t Tomas kyrka.
Programmet finner du här.

Fira livet med ett dop!

Boka ett dop i S:t Tomas kyrka under våren! Det är aldrig för sent att döpas, utan man kan bli döpt vid vilken ålder som helst. I S:t Tomas kyrka har vi en porlande dopfunt, som även kan vara Europas största. Vi har också en vacker trädgård och ett mysigt vardagsrum för dopkaffe. Dopet är livets fest och en symbol för att du är sedd och värdefull. Välkommen att boka ett dop hos oss du med!

För att boka ett dop eller för mer information, kontakta oss på telefon 08-445 85 01, mejl vallingby.forsamling@svenskakyrkan.se eller via formuläret här på vår hemsida.

Senaste numret av Bladet

I det senaste numret av Bladet, som delas ut till alla hushåll i Vällingby i slutet av november 2023, kan du bland annat läsa mer om vad som händer i S:t Tomas kyrka under vintern. Bladet finns att hämta i S:t Tomas kyrka, att laddas ner som pdf och kan också läsas här nedanför. Klicka för helsida.

Vill du arbeta i Vällingby församling?

Vi söker just nu två nya medarbetare.
Läs mer här.

Kom och sjung i S:t Tomas Kyrkokör!

Kyrkokören är en blandad kör vars uppdrag är att främja kyrkans liturgi och stötta församlingens psalmsång. Vi övar på torsdagar kl 17.00–19.00. Du som vill vara med behöver ha körvana med grundläggande notkunskap och gehör. Repertoaren är blandad i både genre och svårighetsgrad.

Intresserad?
För mer information eller provsjungning, kontakta körledare Francesco Acquista!
francesco.acquista@svenskakyrkan.se
tel: 08-445 85 13

Sorgegrupp

Vällingby församling inbjuder dig som mist en anhörig till vår sorgegrupp. När man är i sorg kan det vara fint att få tala i förtroende med någon om det som har hänt. Man behöver vara i en omgivning där man känner sig trygg. Vi startar en ny  grupp varje termin, och brukar träffas vid fem tillfällen. För mer information är du välkommen att ringa 08-445 85 21.

Någon att prata med?

Varje natt har Jourhavande präst 112 öppet kl 21-06, och vid storhelger dygnet runt. Den som ringer får tala med en präst i Svenska kyrkan som har ett särskilt uppdrag och utbildning att tjänstgöra i jouren. Prästerna har tystnadsplikt.

Ruotsin kirkon palveleva puhelin suomeksi

Palveleva puhelin, puh. 020-26 25 00, tarjoaa keskusteluapua suomeksi joka ilta klo 21-24. Keskustelun lähtökohtana ovat soittajan esiintuomat asiat. Voit soittaa nimeäsi ja asuinpaikkaasi kertomatta. Päivystäjällä on vaitiolovelvollisuus.