Foto: Priscilla Du Preez

Och sedan då?

Om det blir uppförsbacke i relationen erbjuder Svenska kyrkan stöd.

Levatillsammans

Här hittar du verktyg för vardagskärleken.

Familjerådgivning

Svenska kyrkans familjerådgivning är till för vuxna med svårigheter i nära relationer.

Få hjälp och stöd

I varje relation finns både lust och nöd. Svenska kyrkan i Uppsala ger regelbundet kurser i PREP eller Levatillsammans – två metoder för att "friskvårda" en relation.

Om det blir uppförsbacke i relationen, erbjuder Svenska kyrkan stöd som kan vara i form av enskilda samtal (själavård) och familjerådgivning.

Våga lova igen

I Svenska kyrkans ögon är all äkta kärlek värdefull. Man är välkommen att gifta sig här även när det inte är första gången. Man kan också förnya vigsellöftena till den person man redan är gift med. Ett sätt att visa att man inte tar varandra för givet. En möjlighet att efter tider av förändring visa att man även älskar den person partnern har blivit. En chans att fira igen!

En vit blomma som badar i hoppfullt, gyllene ljussken.

Stöd och hjälp

I Svenska kyrkan finns utbildad personal som lyssnar och ger stöd och råd vid allt från sorg till relationsproblem. På den här sidan hittar du olika typer av stöd och kontaktuppgifter som du kan behöva.