En person med en väst i regnbågsfärger. På västen står det "Jag älskar dig" på flera olika språk.
Foto: Magnus Aronson

Tro, hopp och kärlek

Svenska kyrkan ska vara en inkluderande kyrka där du ska känna dig trygg och välkommen, precis som du är.

Vi finns här för dig

Här nedanför hittar du länkar till sidor med information och resurser som riktar sig särskilt till dig som identifierar dig som HBTQI+.

Kärlek och respekt är grundstenar i den kristna tron, men liksom många andra kyrkor och samfund har Svenska kyrkan en historia av att ha diskriminerat HBTQI-personer – ett förflutet vi fortsätter göra upp med än idag.

Det är viktigt för oss att tydligt markera mot all form av diskriminering, stå upp för människors lika värde, bidra till att skapa trygga rum och tillhandahålla stöd och hjälp för alla som behöver det.

Alla är välkomna i Svenska kyrkan!

HBTQI+ och Svenska kyrkan

Bakom en halvt genomskinlig regnbågsflagga syns silhuetten av ett par som gör hjärt-tecken med sina händer.

Historiken om Svenska kyrkan och hbtq-personers rättigheter

Svenska kyrkan har samtalat om hbtq-personers rättigheter under många år. Under tidiga år handlade samtalet främst om homosexualitet och om homosexuellas samlevnad. Här kan du läsa om viktiga årtal och beslut.

Två personer håller upp regnbågsflaggan mot himlen.

Hbtq i Svenska kyrkan

Svenska kyrkan ska vara en inkluderande kyrka, där hbtq-personer ska känna sig trygga och välkomna. Därför jobbar vi aktivt mot diskriminering och för inkludering.

Gå till källan

I tider när rykten snabbt sprids på nätet är det viktigt att kunna gå till källan och ta del av ursprungsinformationen. Den här sidan, som uppdateras utifrån aktualiteter, riktar sig till dig som vill ta reda på var Svenska kyrkan står i frågor där olika tolkningar eller missuppfattningar har spridits.

Svartvit bild föreställande en person som blundar och håller ena handen över bröstet. Jämte finns kontaktuppgifter till Regnbågslinjen.

Regnbågslinjen - Kyrkans SOS

Regnbågslinjen är en samtalsjour via telefon och digitala brev som riktar sig till dig som definierar dig inom HBTQI-spektrumet, till anhöriga, närstående och allierade till HBTQI-personer.

Nätvandrarchatten

Nätvandrarchatten är till för dig som är 12-25 år. Du är välkommen att prata om det som känns svårt och jobbigt för dig, eller bara småprata med en trygg vuxen. De som chattar är personer som jobbar i Svenska kyrkan. Alla har tystnadsplikt och du är helt anonym.

Uppsalakonfa

Vi hoppas att du under konfirmandtiden kommer att känna att du duger som du är – många säger att de får bättre självförtroende under konfatiden. Vi hoppas att du vågar tro att du kan vara med och förändra världen till något bättre. Vi hoppas också att du ska våga tro att Gud är någon som finns och som bryr sig om dig. Läs mer om alla grupper på uppsalakonfa.se

Genomfarten

Välkommen till caféet i Uppsala som har billigt fika, biljard, spel och pyssel, replokal, konserter eller bara stans skönaste häng för ungdomar 13–19 år.

Universitetskyrkan

Universitetskyrkan finns på institutioner, nationer och i andra sammanhang där studenter och personal befinner sig.

En regnbåge ritad med kritor på asfalt

Träff för regnbågsfamiljer

Några gånger per termin träffas vi i öppna förskolans lokaler eller utomhus vid Tunabergskyrkan. Vi fikar, leker och umgås.