Boka och planera en vigsel

Här hittar du information om hur ni planerar och arrangerar en vigsel.

I webb-bokningen visas ett urval av kyrkor, lokaler och lediga tider. Ingen tid som som passar? Kontakta Bokning och medlemsservice så hjälper vi er att boka tid och plats för er vigsel. Välkomna med er bokning!

Att säga ja till kärleken

Stort eller litet, praktfullt eller enkelt - det är ni som bestämmer vilket slags bröllop ni vill ha. Det finns inte så många måsten som man kanske tror kring en kyrklig vigsel.

Vigseln är öppen för alla

Svenska kyrkan viger både par av olika och av samma kön. Det viktiga är att två människor säger ja till varandra  – och till kärleken.

Vilka förberedelser krävs?

När ni har bestämt er för att ni vill gifta er är ni välkomna att kontakta oss på Bokning och medlemsservice eller boka tid och plats direkt via webben.

Kom ihåg att kolla att minst en av er är medlem i Svenska kyrkan, om inte så är det enkelt att bli det!

Checklista

Den här checklistan visar vad som behövs för att gifta sig i kyrkan:

• Fria och få ja.
  • Kontrollera så att minst en av er är medlem i Svenska kyrkan, om inte är det enkelt att bli det. Här kan du bli medlem.
  • Ta ut hindersprövning hos Skatteverket (en kontroll av att ni inte är nära släkt eller redan gifta). Detta är nödvändigt! Om ni båda är folkbokförda i Sverige bör ni beställa hindersprövning senast fyra veckor innan vigseln. Om en av er är folkbokförd utomlands är handläggningstiden för närvarande minst tre månader.
  • Välja plats och dag. Kontakta Bokning och medlemsservice för bokning av präst och lokal.
  • Planera vigseln i samråd med prästen och kyrkomusikern.
  • Skaffa en eller två ringar.

Vad kostar vigseln?

Det behöver inte kosta en enda krona att gifta sig. Kyrka, vaktmästare, musiker och präst är gratis. Ni får då de två vittnen som krävs. Ringarna behöver varken vara dyra eller nya. Ni måste inte ens bjuda gäster. Ni kan få hela kyrkan för er själva, för er stund av helighet.

Vigselsamtal

En kyrklig vigsel föregås alltid av ett vigselsamtal. Det kan äga rum antingen i kyrkan eller hemma hos brudparet. I det senare fallet brukar man se till att ha ett extra möte i kyrkan för att gå igenom ceremonin på plats.

Under vigselsamtalet planerar präst och brudpar vigseln. Vilka texter ska man välja, hur ska löftena låta, vem gör vad och när?

Normalt brukar prästen också ställa frågor till brudparet om hur och när de träffades, vad de tycker särskilt om hos varandra, vad de brukar göra tillsammans.

För ett stressat brudpar kan det bli ett avkopplande tillfälle när man släpper taget om planeringen en stund och koncentrerar sig på varför man egentligen gifter sig med just varandra.

För prästen är det ett sätt att lära känna personerna bättre och utgör en bra grund för vigseltalet.

Bokning och medlemsservice

Dop, vigsel, begravning, lokalbokning och medlemsärenden för Uppsala pastorat samt Danmark-Funbo församling.