Scen från filmen x+y. Pojke med ryggsäck tittar på något.

X+Y (2015)

Svenska kyrkans ungdomsfilmpris 2015 gick till filmen X+Y. En film om Tonårige Nathan har det kämpigt med sociala relationer men känner sig hemma i matematikens värld.

Om filmen

Tonårige Nathan har det kämpigt med sociala relationer men känner sig hemma i matematikens värld. När han får plats i den brittiska truppen i den internationella matte-olympiaden upptäcker han att det finns en plats för honom också. En berörande skildring av uppväxt, saknad och kärlek med budskapet att det är okej att inte vara som alla andra.

Regissören Morgan Matthews, är flerfaldigt belönad som dokumentärfilmare och för tv-produktioner. X+Y är hans spelfilmsdebut i långt format.

Juryns motivering

”Anpassningens svårtolkade matematik berättad med bitsk humor, charm och intelligens. En film om att bryta sin ensamhet och att lära sig att tycka om någon annan mer än glass.”

2015 års jury

• Beatrice Lönnqvist, juryns ordförande, präst, Stockholm