Scen från filmen Vegas. Rödhårig tjej med stora hörlurar.
Foto: youtube.com/user/Vegasfilmen

Vegas (2010)

Du väljer inte din familj. Du väljer dina vänner.Svenska kyrkans ungdomsfilmpris 2010 gick till filmen "Vegas", berättelsen om tonåringarna Thomas, Marianne och Terje.

Om filmen

Efter att ha sett sin mamma bli misshandlad skickas Thomas till ett ungdomshem. Där möter han Marianne som alltid klantar sig, och Terje som verkar komma från en annan planet. De tre delar en gemensam dröm och tillsammans påbörjar de en resa fylld av kärlek och hat. En färd där de lär sig att lita på varandra. Ingen av dem hamnar där de planerat, men alla hittar ett hem. Vegas är en film om smärta och livskraft.

juryns motivering

Filmen får priset för att den med stor respekt skildrar tre unga människor märkta av livet. I en historia lika komplex som livet självt visar filmen att gemenskap är möjlig fast kärleken verkar långt borta. Den väjer varken för allvar eller humor. En orädd smocka i magen och en lång omfamning full av värme.

Produktionsfakta

Produktionsland: Norge 2009
Speltid: 110 min
Regissör: Gunnar Vikene