Scen från Microbe & Gasoline
Foto: BUFF

Microbe & Gasoline (2016)

Svenska kyrkans ungdomsfilmpris 2016 tilldelades under fredagskvällen den franska filmen Microbe & Gasoline, i regi av Michel Gondry. Priset delades ut av biskopen i Lunds stift Johan Tyrberg under BUFF, Barn- och ungdomsfilmfestivalen i Malmö.

Om filmen

Microbe & Gasoline är en historia om vänskapen mellan två 14-åriga pojkar och hur den utvecklas när de båda ger sig ut på en vindlande roadtrip i en hemmagjord korsning mellan lådbil och hus.

- En fantastisk och udda berättelse med många lager som tilltalar alla åldrar, ingen i salongen hade en tråkig stund, säger Katarina Vaarning, ordförande i juryn för Svenska kyrkans pris.

Svenska kyrkans pris till bästa ungdomsfilm delas ut i samband med BUFF sedan 2007. Prissumman är 100 000 kronor.

Michel Gondry har en rad uppmärksammade filmer bakom sig och vann 2005 en Oscar för manuset till Eternal sunshine of the spotless mind.

juryns motivering

"Här skildras mångfacetterat och nyanserat relationen mellan två pojkar och deras omvärld. Deras vänskap präglas av humor och charm, påhittighet och egensinne, djup lojalitet och massor värme. Vi tas med på vännernas excentriska äventyr genom Frankrike i hemmabyggd lådhusbil, en resa fylld av smarta filmreferenser och nakna känslor som alla känner igen. Stora som små ämnen berörs lika övertygande. Filmen fullkomligen skriker ut att det är okej, det är bra, det är bäst att vara och tänka annorlunda och gå sin egen väg."

Juryn ger också ett hedersomnämnande dokumentären Sonita (Tyskland, Schweiz, Iran) regisserad av Rokhsareh Ghaem Maghami, med motiveringen: "Sonitas öde berör och skiner ljus på viktiga ämnen som frihet, förtryck och jämlikhet. Kraften i hennes musikaliska uttryck förmedlar livsbejakande mod. Filmen vänder smart kameran mot sig själv och diskuterar därmed dokumentärens dubbla roll som deltagare och observant av historien den presenterar. I slutändan så uppmärksammar Sonita saker som engagerar varje åskådare i kampen mot orättvisor."

Juryn för svenska kyrkans ungdomsfilmpris 2016

• Martin Memet Könick, bibliotekarie och filmvetare. Arbetar med kulturevenemang på stadsbiblioteket i Malmö och som filmskribent.
  • Coco Moodysson, serietecknare och författare. Hennes album Aldrig god natt blev 2013 film av Lukas Moodysson.
  • Annika Nilsson, församlingspedagog i Husie församling, Malmö. Arbetar med ungdomar, konfirmander, konfirmandledarutbildningar och filmkvällar.
  • Katarina Vaarning, juryns ordförande. Teolog, församlingsherde i Husie församling, Malmö. Tidigare ansvarig för filmklubben i S:t Johannes, Malmö.

Svenska kyrkan på BUFF

Svenska kyrkans ungdomsfilmpris är ett samarbete mellan Svenska kyrkan på nationell nivå, Lunds stift och Malmö pastorat. Under festivalen arrangerar Svenska kyrkan också seminarier och andra aktiviteter. I årets seminarium talade religionsvetaren Tomas Axelson om film som redskap för livstolkning. Nattkyrka med filmvisning och filmmusik med organisten Carl Adam Landström i S:t Petri kyrka var andra inslag.

- Det är glädjande att Svenska kyrkans samarbete med BUFF fortsatt och fördjupats sedan det inleddes 2007. BUFF arbetar helhjärtat med att sprida kvalitetsfilm och utveckla filmpedagogiskt arbete för unga, säger Charlotte Wells, handläggare för kulturfrågor i Svenska kyrkan på nationell nivå.

Årets BUFF var den 33:e i ordningen. Festivalen invigdes i måndags av kultur- och demokratiminister Alice Bah Kuhnke och avlutas i morgon lördag.