Scen från filmen Broken. Pappa med armen kring sin dotter.
Foto: facebook.com/Broken.official.uk/

Broken (2013)

Svenska kyrkans ungdomsfilmpris 2013 gick till filmen "Broken", en film som berör svårigheter i att vara människa i en värld som faktiskt är oförutsägbar och där hoppet också finns.

om filmen

Skunk bor i ett radhusområde i norra London. En dag blir hon vittne till hur en granne misshandlar en annan, och dras in i en infekterad konflikt som successivt sammanflätar kvartersbornas livsöden.

juryns motivering

”Varför drabbar detta kaos mig? Broken släpper respektfullt en bomb med frågor och vi får själva hitta svaren. Filmen berör svårigheter i att vara människa i en värld som faktiskt är oförutsägbar och där hoppet också finns.”

Produktionsfakta

Land: Storbrittannien

Regi: Rufus Norris

I rollerna: bland andra Eloise Laurence, Tim Roth, Charlie Booty, Lily James.

Längd: 90 min

2013 års jury

• Beatrice Lönnqvist– juryns ordförande . Komminister i Botkyrka församling, teolog och filmbloggare.
  • Annika Nilsson– Församlingspedagog i Husie och S Sallerup församling, Malmö som gärna använder film i ungdomsgrupper.
  • Kakan Hermansson– programledare i tv och radio, skribent och kulturpersonlighet.
  • Martin Högdahl– Regissör, Göteborg. Vann förra året pris i Barnfilmsklassen för den uppmärksammande filmen Isdraken.