Foto: Kerstin Larsson

Musik i sommarkväll

‹Albiskvartetten består av fyra unga musiker som träffades under gymnasietiden på spetsutbildningen i Vänersborg. Sedan dess har de fortsatt sina musikaliska banor på olika håll, bland annat på Kungliga Musikhögskolan i Stockholm och Musikhögskolan i Malmö. Sommaren 2023 förenas de igen och bjuder på en trevlig och varierande repertoar med musik från Sveriges rika musikskatt. Programmet kommer innehålla allt från Taube-visor till klassisk instrumental musik och även ha inslag av egenskriven musik. Holger Nilsson spelar gitarr och fiol och sjunger. Bor för närvarande i Kungsbacka. Holger har en bakgrund inom folkmusik och jazz och håller just nu på att spela in en skiva. Lucas Hjortlinger spelar trumpet och sjunger kör. Studerar för närvarande på Musikhögskolan i Malmö och har bland annat tagit emot GWO:s blåsstipendium. Kalle Nordström studerar klassisk trumpet vid Kungliga Musikhögskolan i Stockholm. Spelar även orgel, piano och gitarr och har hjälpt till mycket i kyrkor i olika sammanhang. Melker Lindqvist spelar piano och har bland annat vunnit Solistpriset i Vänersborg. Skriver och producerar egen musik och hjälper just nu Holger med inspelningen av hans skiva. Vi har alla även tagit emot stipendium från Kungliga Musikaliska Akademien genom Birger Sjöberggymnasiet. Sophia Sahrin Granevik leder kvällens aftonbön. Det är fri entré och en kollekt tas upp till Bukobahjälpen. Välkommen! Otterstads kyrka onsdag 9 augusti kl 20.00. Kyrkan öppnas kl 19.30
Vid Musik i Sommarkväll i Otterstads för vi lyssna till sång och musik med församlingens Sommarkyrkoteam. De har under juli månad medverkat i församlingens gudstjänster, Musikandakter i Slottskyrkan på Läckö och Tolsjöhemmet. Nu avslutar de sitt sommarjobb i denna Musik i Sommarkväll där de bjuder på en bukett sommarsånger och andra sånger, både som grupp men också som solister i sång och på instrument. Viktor Joelsson leder kvällens aftonbön. Det är fri entré och en kollekt tas upp till Bukobahjälpen. Välkommen! Otterstads kyrka 26 juli kl 20.00. Kyrkan öppnas kl 19.30.
Vid Musik i Sommarkväll i Otterstads kyrka medverkar Jimmy Paulsson och C-M Malmesved med sång och musik. Det blir välkända sånger av olika genre. Ur repertoaren denna kväll kan bl a nämnas Där gullvivan blommar, Precious Lord samt Ser du månen där du är ikväll. Viktor Joelsson leder kvällens aftonbön. Det är fri entré och en kollekt tas upp till Bukobahjälpen. Välkommen! Otterstads kyrka 19 juli kl 20.00. Kyrkan öppnas kl 19.30.
ONSDAG 5 JULI ”Musik och människovärde” - klassisk musik, blues och spirituals med Skuggsystrar; Lotta Karlsson, flygel och Therése Thylin, mezzosopran. Skuggsystrar består av Therése Thylin Lindmark och Lotta Karlsson. De möttes redan 2010 under studier vid Härnösands folkhögskola och har därefter fortsatt samarbetet genom studierna vid bl a Operahögskolan och Barratt Due musikkinstitutt i Oslo, Universität der Künste, Berlin och Musikkonservatoriet i Trondheim. Sedan duons uppstart våren 2018 har de hållit konsert på Den Norske Opera & Balett, haft flera statligt finansierade turnéer via Den Kulturelle Skolesekken i Norge, besökt länsteatrar och kammarmusikföreningar samt delat den kvinnliga musikskatten på mängder av fristående konserter inför en medryckt publik. Det sista året har de satt upp Ethel Smyths opera The Boatswain's mate stöttat av Musikverket och norska Kulturrådet.

Program för Musik i sommarkväll 2023

Onsdagar under juli och augusti kl 20.00. Insläpp från 19.30. Det är fri entré och du har möjlighet att ge en gåva till Bukobahjälpen i Tanzania.

MUSIK I SOMMARKVÄLL – OTTERSTADS KYRKA på Kållandsö, Lidköping.

FREDAG 23 JUNI - Midsommarafton (observera att tiden är 18.30)
Musik i midsommarkväll. Regina Fredriksson, sopran,
AnnaCarin Johansson, orgel/flygel.

Regina Fredriksson är född och uppvuxen i Lidköping vid Vänern. Hon är utbildad i Köpenhamn på Det Kongelige Danske Musikkonservatorium där hon har tagit både sin bachelor och masterutbildning i klassik sång.Överskriften för Musik i midsommarkväll nu på fredag är "Längtans melankoli" med romanser av bla Stenhammar, Grieg och Rangström med bjuds även på improvisation i folkmusikton!

ONSDAG 5 JULI

ONSDAG 12 JULI
Martin Lindqvist, sång och saxofon, Carolina Kamstad, sång och C-M Malmesved, flygel

ONSDAG 19 JULI
Jimmy Paulsson, sång och C-M Malmesved, flygel

ONSDAG 26 JULI
Sommarkyrkoteamet 2023

ONSDAG 2 AUGUSTI
”Vindens ljud” med Nino Farrez, panflöjt och andra instrument. En musikalisk resa från Latinamerika till svenska psalmer och folkmusik

ONSDAG 9 AUGUSTI
Albiskvartetten ”Vårt smultronställe – från Taube till Alfvén” med Lucas Hjortlinger, Holger Nilsson, Kalle Nordström och Melker Lindqvist

ONSDAG 16 AUGUSTI
Con Amina, Nicke Holgersson, Mikael Dalemo, Johan Sundström och Mia Brolin.

ONSDAG 23 AUGUSTI
”En bukett av svensk jazz-, psalm- och vistradition”, Oscar Persson och Stefan Johammar.