Segerstads kyrka

Segerstads kyrka är en av fyra kyrkor i Hornborga församling, i Stenstorps pastorat.

Kyrkan byggdes 1804 och ligger på ungefär samma plats som en tidigare kyrka från 1100-1200-talet. Enligt ett protokoll från bygget pågick arbetet ett antal år, ända tills det låga tornet av sandsten blev klart.

Kyrkan utformades så att det fanns en läktare ovanför altaret. Denna fungerade som predikstol. Däremot fanns ingen sakristia. Under andra halvan av 1800-talet gjordes flera renoveringar, och även en del tillbyggnader. Strax före sekelskiftet gjordes ett fönster i glasmosaik som placerades i koret och 1904 fick kyrkan en ny orgel.

Sitt nuvarande utseende fick kyrkan i samband med en stor renovering 1952-53. Då genomfördes en rad åtgärder som kom att påverka kyrkorummet. Bland annat byggde man in utrymmet under läktaren. Samtidigt breddades läktaren en meter och läktargolvet byggdes om, vissa av läktarbänkarna byttes ut mot lösa stolar och trappan från vapenhuset till läktaren ersattes med en ny.

Bänkarna ändrades kraftigt genom att de byggdes om till öppna bänkar med raka gavlar. Förslaget som lades innan renoveringen föreskrev slutna kvarter med dörrar.

Vissa äldre innerdörrar ersattes med nytillverkade kopior bland annat i den södra ingången som också fick ett vindfång. Psalmnummertavlorna byttes ut och korbänken flyttades fram. Glasmosaikfönstret i koret flyttades till sakristian.

Hela kyrkan målades invändigt. Elektrisk belysning och elvärme installerades och skorstenen och kaminen togs bort. 1954 fick kyrkan en ny altartavla målad av Olle Hjortzberg.

Hornborga församling

Hornborga församling är sedan 2006 en nybildad församling av Broddetorps, Håkantorps, Segerstads och Valtorps församlingar.