Broddetorps kyrka

Broddetorps kyrka är en av fyra kyrkor i Hornborga församling, i Stenstorps pastorat.

Broddetorps kyrka invigdes 1821 och är typisk för sin tid. Då var ledorden ”stort, ljust och enkelt”. Idag kanske många tycker att kyrkan är allt för enkel i sin inredning som håller en stram stil i det som brukar kallas nyklassicism. Det är egentligen bara predikstolen som fått lite extra utsmyckning med skurna figurer och slingor i bladguld.

Men när kyrkan var ny uppfattades nog allt detta på ett annat sätt än idag. På det tidiga 1800-talet bodde många trångt och mörkt. Den stora ljusa kyrkan kunde då uppfattas som en föraning av himlen, och hur den skulle skilja sig från det ganska slitsamma jordelivet. Och att just predikstolen var så påkostad berodde på att predikan var det allra viktigaste i gudstjänsten.

Kyrkan uppfördes i sandsten 1821 under ledning av byggmästare Pehr Eriksson, Bredared. Kyrkan blev gemensam kyrka för Broddetorp, Bolum, Hornborga och Sätuna församlingar, som alla hade medeltidskyrkor i dåligt skick. Det hade varit många och långa diskussioner innan kyrkbygget blev av, och spaden sattes inte jorden förrän en vinterstorm raserade en av de gamla sockenkyrkorna.

Mycket av det byggmaterial som användes var sten från de kyrkor den ersatte. Från de gamla kyrkorna tog man också med sig det stycke konsthantverks som går under namnet Broddetorpsaltaret. Det finns idag på Historiska museet i Stockholm och anses vara en riktig klenod från 1100-talet. Men i den nybyggda kyrkan fick det ingen framträdande plats utan hamnade nere i bänkarna, där gudstjänstbesökarna inte kunde undgå att sparka på det.

Altararrangemanget och predikstolen är tillverkade av en bildhuggare Wallin från Vänersborg. Altaret finns i en nisch i väggen och är omgivet av en dekoration som fick en stor genomgång vid en renovering på 1910-talet.

Under 1949-53 genomfördes renoveringar i flera etapper både exteriört och interiört. Vid denna tid kom elektriskt ljus och värme att ersätta de tidigare kaminerna.

1979-80 byggdes utrymmet under läktaren in. På det sättet kunde man skapa ett andaktsrum, samt kapprum och toalett. Vid en ombyggnad av dessa utrymmen 2017 togs ett fönster upp i andaktsrummet för att ge sikt mot koret. Trappan upp till läktaren flyttades och glasdörrar sattes upp mellan kyrkan och utrymmet under läktaren.

År 2000 installerades kororgeln vilket medförde att den norra korbänken byggdes om.

Hornborga församling

Hornborga församling är sedan 2006 en nybildad församling av Broddetorps, Håkantorps, Segerstads och Valtorps församlingar.