Borgunda kyrka

Borgunda kyrka är en av tre kyrkor i Dala-Borgunda-Högstena församling, i Stenstorps pastorat.

Borgunda by är en by med gamla anor. Borgunda har ett mindre centrum där bl.a kyrkan, församlingshemmet, bygdegården och förskolan är belägna. Kyrkan är omgiven av en äldre och en nyare kyrkogård.

Borgunda kyrka ligger utmed vägen Falköping-Skövde, och är en av tre kyrkor i Dala-Borgunda-Högstena församling.

Liksom på många andra platser har här funnits en medeltida kyrka. Denna brann dock ner 1765 och den nuvarande byggnaden uppfördes åren därefter. Sannolikt finns vissa rester av den gamla kyrkan kvar i västra delen.

1890 gjordes en kraftig ombyggnad. Det som hittills varit sakristia och vapenhus på kyrkans långsidor förvandlades till regelrätta tvärskepp. Ett torn byggdes i väster och kyrkan fick ny inredning. Dessutom byggdes en ny sakristia bakom altaret.

Redan 1912 var det dags för nästa restaurering, och 1915 fick kyrkan en ny altaruppsats med tre målningar av konstnärinnan Eva Bagge. 1928 fick delar av kyrkan elbelysning samtidigt som yttertakets tjärpapp ersattes med skifferplattor.

1936-37 renoverades kyrkan under ledning av arkitekt Axel Forssén. Då flyttades sakristian till norra korsarmen, och under sakristian byggdes ett pannrum eftersom kyrkan fick centralvärme. Kyrkans innertak av pärlspånt täcktes över med masoniteplattor som målades med enkla fältindelningar.

Invändigt gjordes också en rad förändringar där både altare och predikstol flyttades, och fönstret i korets murades igen. Hela kyrkans interiör och exteriör målades om. Interiört fick kyrkan en färgsättning i grått och gulvitt för att bli ljusare och den stjärnhimmel som funnits i kortakets målades över.

1968-69 renoverades kyrkan igen under ledning av arkitekt Åke Hagman. Vid denna renovering lades dagens korgolv in, läktaren underbyggdes till kapprum och hela kyrkans interiör målades. Stjärnhimlen i absidvalvet återuppfördes av målaren Alvar Johansson.

Dala-Borgunda-Högstena församling

Dala-Borgunda-Högstena församling ligger mitt i Skaraborg.