Foto: Helena Taubner/Helt Unik

Dala kyrka

Dala kyrka kan ses på långt håll där den reser sig högst upp på en kulle. Kyrkan är en av tre i Dala-Borgunda-Högstena församling.

Det har funnits en kyrka i Dala sedan medeltiden då man byggde en stenkyrka väster om säteriet. Den nuvarande kyrkan uppfördes 1877-78 efter ritningar av byggmästare Peter Anders Pettersson. Det finns några inventarier kvar från den gamla kyrkan. Dit hör dopfunten som är från 1200-talet, samt två kyrkklockor. Den ena är troligen från 1200-talet, den andra skänktes till kyrkan 1653.

En uppmärksam besökare noterar att kyrkan inte ligger i de vanliga väderstrecken. I stället för att vara placerad öst-västligt ligger Dala kyrka i nord-sydlig riktning med altaret i söder. Den placeringen stämmer helt enkelt bättre med förutsättningarna på platsen.

Sin nuvarande form fick kyrkan vid en ombyggnad 1937. Då revs det smala flersidiga koret och ersattes av ett nytt. Samtidigt uppfördes en sakristia på östsidan. Detta skedde efter ritningar gjorda av arkitekt Axel Forssén. Hans motto verkar ha varit ”mindre och varmare”, men innebar också att kyrkans exteriör förenklades.

In- och utvändigt kalkades och målades kyrkan om. Predikstolen försågs med figursniderier av Gunnar E. Ström och fick samtidigt ett nytt ljudtak. Bänkinredningen förändrades genom att de två främsta bänkarna togs bort och kvarteren glesades ut.

På 1980-talet restaurerades kyrktaket och tornet för att säkra ovanliga arkitektoniska detaljer. 2020 fick kyrkan ny puts.

Dala-Borgunda-Högstena församling

Dala-Borgunda-Högstena församling ligger mitt i Skaraborg.