Håkantorps kyrka

Håkanstorps kyrka är en av fyra kyrkor i Hornborga församling, i Stenstorps pastorat.

Kyrkan ligger idylliskt i en verkligt lantlig miljö, där djur betar på gärdena utanför kyrkogårdsmuren och där Hornborgaån rinner alldeles bredvid.

Den nuvarande nyklassicistiska stenkyrkan uppfördes 1842. På samma plats låg tidigare en medeltida stenkyrka. Det finns troligen inget bevarat av denna, men proportionerna på den nuvarande kyrkan talar för att den ha byggts på en äldre grund.

Kyrkan har genomgått en mängd mindre renoveringar interiört, bl.a. på grund av återkommande fuktproblem. 1924-25 flyttades kaminen till norra sidan där en ny skorsten byggdes upp. Detta innebar att predikstolen fick ny placering att två bänkar längst fram togs bort. Utvändigt målades dörrar och fönster om och det norra takfallet fick nytt tegel.

1934 målades taket om invändigt, väggarnas övre del kalkades om och den nedre delen målades om med oljefärg. 1954 gjordes utrymmet under läktaren om. Då renoverades också predikstolen och ett nytt altare i sten ersatte det tidigare träaltaret.

1993-94 fick kyrkan nya fönster. Långhuset täcktes med nytt taktegel, och tornets tak kläddes med kopparplåt i stället för tjärpapp. Fasaderna putsades om med kalkputs. På grund av fuktproblem invid korets trägolv lades ett nytt kalkstensgolv 1997.

2001 restaurerades kyrkan invändigt bland annat genom att innertaket renoverades med återanvänd, smidd spik. Då skrapades också gammal färg fram och kyrkan återfick delvis sin gamla färgsättning.

Hornborga församling

Hornborga församling är sedan 2006 en nybildad församling av Broddetorps, Håkantorps, Segerstads och Valtorps församlingar.