Bjurums kyrka

Vid Hornborgasjöns södra del ligger Bjurums kyrka. När tranorna anländer på våren står kyrkan på första parkett.

Kyrkan byggdes 1768. Den ersatte två medeltida kyrkor i de dåvarande socknarna Mårby och Hånger. I kyrkan finns därför många inventarier från de gamla kyrkorna, som revs i samband med nybygget. Initativtagare till den nya kyrkan var framför andra godsägare Karl Georg Lillie på Stora Bjurum.

Utifrån en inventering som genomfördes 1829 kan man konstatera att kyrkan vid denna tid hade tegeltak, att tornet var täckt med ett spåntak samt att de flesta fasta inventarierna var målade i en blå kulör. Åt väster fanns en rymlig mansläktare och åt öster, ovan sakristia och gravkor, fanns en läktare för folket på Stora Bjurums säteri.

Som orgel användes ett äldre "positiv" med sju stämmor. Bänkarna var slutna med dörrar åt mittgången. Trätaket var målat mörkare blått med "ljusa skyar" samt motiv med berättelser från Nya testamentet. Vid en avbildning 1881 kan man se att kyrkan vid denna tid stod oputsad.

Vid en renovering 1902-03 förändrades kyrkans interiör genom att sakristian (på norra sidan av koret) och gravkoret (på södra sidan), som tidigare inrymts bakom högaltaret, gjordes om till kor. En ny sakristia byggdes till åt norr och ett fönster gjordes om till ingång. Östfönstret i det förutvarande gravkoret sattes igen.

Mycket av dagens fasta inredning såsom bänkar, predikstolens trappa och västläktaren kom till vid denna restaurering. Sannolikt putsades det tidigare trätaket över. 1923 fick kyrkan en ny orgel. Den har senare kompletterats med en digital orgel, som är placerad i koret.

1952-53 renoverades kyrkan. Den målades om invändigt, altaruppsatsen och altarringen restaurerades, elvärme och elljus installerades och yttertaket reparerades. Vid en invändig restaurering 1993-94 återskapades valda delar av färgsättningen från sekelskiftet samt delar av den färgsättning som tillkom vid 1823 års renovering.

Gudhems församling

Gudhems församling i Stenstorps pastorat ligger inom Falköpings kommun, något västerut invid vägen mot Skara.