Foto: Torbjörn Skogedal/Vipera bildarkiv

Högstena kyrka

Högstena kyrka är en av tre kyrkor i Dala-Borgunda-Högstena församling. Det är en ganska liten kyrka med medeltida anor. Den ligger i jordbruksbygd på Plantabergets sluttning. Natur och arkitektur samspelar på ett sätt som gör platsen till en av Falbygdens vackraste.

Kyrkan är ursprungligen från 1100-talet eller tidigt 1200-tal. Mycket av den byggnaden finns kvar, men det har också skett förändringar under århundradenas gång. Bland annat har kyrkan förlängts vid ett par tillfällen för att kunna rymma fler besökare.

Båda gångerna skedde utbyggnaderna åt väster, vilket gör att det går att se kyrkans utveckling om man studerar takstolarna. Längst i öster finns sju medeltida takstolar, i mitten finns fem takstolar från 1700-talet och längst i väster reser sig fem som kom till 1907.
   Den som granskar ytterväggarna kan också se rester av en numera igenmurad ingång på sydsidan, där det även funnits fönster som tagits bort. Dessutom fanns det under 1600-talet ett torn i sten på västsidan. Numera finns där bara ett vapenhus och kyrkan har i stället en fristående klockstapel.

Dagens kyrka präglas av den stora renovering som genomfördes 1950. Då tog man bort mycket av den inredning som kommit till under 1800-talet och tidigt 1900-tal. Den hade gett kyrkan en nationalromantisk stil. Nu återställdes detta till ett mer ursprungligt utseende.
   I kyrkans inredning finns en altaruppsats och en predikstol som troligen är från 1700-talet och präglas av barockstil. Orgeln är från 1943.

För att komma till kyrkan får besökarna passera en stiglucka, det vill säga en portal. Vid Högstena kyrka finns inte bara en utan två sådana. Den andra ligger på kyrkans sydsida, uppe i backen, med en blomsteräng som närmaste granne.
   Till naturupplevelsen hör också den bäck som porlar alldeles bredvid kyrkogårdsmuren på västra sidan. Den kommer från Plantaberget med friskt vatten till kyrkobesökare och andra.

Dala-Borgunda-Högstena församling

Dala-Borgunda-Högstena församling ligger mitt i Skaraborg.