Några lamm- och fårgosedjur och en träkäpp står på golvet i en kyrka.

Gudstjänst

Gudstjänster med möten, stillhet och valfrihet. I Svenska kyrkan i Skellefteå kan du hitta gudstjänster flera gånger i veckan, men gemensamt för alla församlingar är att vi firar gudstjänst varje söndag.

Vår gudstjänstordning innehåller psalmsång, böner, predikan och olika andra inslag som hjälper oss att få stillhet och lyssna till vad Gud vill säga. Gudstjänsten är en trygg och öppen miljö där du är välkommen oavsett om du är troende eller ej. Vill du bara sitta i kyrkbänken utan att delta i sång eller böner är det helt ok.

Mer om gudstjänsten

En kyrka full av besökare.

Olika former av gudstjänster

En gudstjänst är alltid offentlig och du som vill delta är välkommen, precis som den du är. Gudstjänsterna utformas på olika sätt och har olika namn.

Lekkyrka

Med lekens hjälp tar sig barnen sig an världen och gör den begriplig. Genom leken blir det också enklare för oss vuxna att förstå barnens tankar och känslor.

En målning av en Maria och jesusbarnet i en kyrka.

Worship in English

A very warm welcome to all who would like to come and worship together in English.

Kyrkan genom hela livet

Ett dop i en kyrka. En kvinna med sin man bakom sig, håller barnet i famnen och skrattar. En manlig präst håller barnets hand.

Dop

Dopet - Livets första fest! ... eller största? Spädbarn, ung eller vuxen – åldern på den som döps spelar ingen roll. Dopet är både en fin tradition och ett särskilt tillfälle då Gud lovar oss sin omsorg.

Konfirmation

Du är inte ensam om att fundera över livet. Välkommen! Här börjar din resa mot konfirmationen...

Någon håller två vigselringar i handen.

Bröllop är fest! Ett minne för livet.

Begravning

Mitt i sorgen efter en anhörig, kan det vara mycket att tänka på. Inte minst det praktiska kring begravningen.

Digital gemenskap

Media

Ta del av våra församlingars digitala material i form av bland annat film och närradio.