Foto: Alex Giacomini /Ikon

Verksamhet

Tänk så mycket spännande som ryms i ett så tråkigt ord som ”verksamhet”…

Det händer mycket i Svenska kyrkan. Är du sugen på att sjunga i kör, träffa andra föräldrar i en barngrupp eller kanske hitta stillheten eller ny kraft i en gudstjänst?
Längtar du efter att träffa andra i din ålder eller samtala om det du varit med om, och hoppas på? I kyrkan finns många möjligheter att få nya vänner, prova på något nytt eller fortsätta med något som du älskar att göra.

Aktiviterna är uppdelade på olika sidor utifrån ålder och typ av verksamhet. Kom förbi och upptäck något nytt! Du är hjärtligt välkommen!

Några lamm- och fårgosedjur och en träkäpp står på golvet i en kyrka.

Gudstjänst

Gudstjänster med möten, stillhet och valfrihet. I Svenska kyrkan i Skellefteå kan du hitta gudstjänster flera gånger i veckan, men gemensamt för alla församlingar är att vi firar gudstjänst varje söndag.

Stöd och samtal

Livet blir inte alltid som man tänkt sig. Då kan det vara skönt att ha någon att prata med. Välkommen att kontakta präst eller diakon för samtal om det du grubblar, oroar dig eller gläds över just nu.

En liten tjej hoppar hage.

Barn och familj

Familjen - hur den än ser ut - är viktig för ditt barns trygghet. Välkommen till olika mötesplatser där vi får dela erfarenheter och mötas i livets glädjeämnen och utmaningar.

Tonåring och uppåt

Vill du hänga med kompisar, spela i band, lära dig mer om tro, sjunga eller behöver du någon att prata med? Här hittar du just sådana saker.

En grupp människor sitter i en liten ring och samtalar.

Fördjupning

Föreläsningar, workshops och andra evenemang för vuxna som möjliggör goda samtal och sätt att fördjupa sig i kristen tro, miljö/hållbarhetsfrågor och många andra aspekter av livet.

Mötas och umgås

Det finns något för alla i kyrkan. För dig som är dagledig finns till exempel flera caféer och lunchträffar. När livspusslet är svårt att lägga, kan en Middagspaus vara räddningen.

Kör och musik

Musik har varit ett självklart inslag i kyrkan under flera hundra år och har en given plats inom Svenska kyrkan.

En man håller fram en vit knapp med texten Störst av allt är kärleken.

En kyrka för alla

Svenska kyrkan arbetar aktivt för att alla ska känna sig välkomna och omslutna av Guds kärlek. En annan del kan vara känslan att bli sedd och bekräftad för den man är.

Våra digitala rum.

För dig som av olika anledningar inte kan besöka en kyrka, våra verksamheter - eller helt enkelt vill ha lite av varje - finns våra digitala rum. Här hittar du helgmålsböner, musik och annat som fastnat på film.