​Ny direktor för Svenska Teologiska Institutet i Jerusalem

Maria Leppäkari har utsetts till ny direktor för Svenska Teologiska Institutet (STI), med tillträde i Jerusalem från och med augusti 2015.

- Jag är mycket glad över utnämningen och ser fram emot att tillsammans med medarbetare och kollegor, fortsätta utveckla det viktiga arbetet vid STI, säger Maria Leppäkari.

- Maria Leppäkari uppfyller väl de uppsatta kriterierna för direktorstjänsten. Hon har erfarenheter från regionen, förståelsen av STI:s roll och plats i religionsteologi och religionsmöten samt balansakten mellan religion och politik. Hon har goda ledarskapserfarenheter och har även arbetat i andra sammanhang än det akademiska, bland annat med utbildnings- och hälsofrågor, säger Erik Lysén, internationell chef för Svenska kyrkan.

Maria Leppäkari är idag docent i religionsvetenskap vid Åbo Akademi och har för närvarande ett forskningssamarbete med Svenska kyrkans forskningsenhet om pilgrimsresenärer till Israel.

Maria Leppäkari, +358(0)445850134

Erik Lysén, 0768-00 01 02 (pressekreterare)