Nationellt lönecenter etableras i Uddevalla

Pressmeddelande Publicerad

Uddevalla blir orten för ett nytt nationellt lönecenter för Svenska kyrkan. Beslutet togs av kyrkostyrelsen i går tisdag. Lönecentret ska administrera löner och arvoden för anställda och förtroendevalda på alla nivåer inom Svenska kyrkan.

- Med ett gemensamt lönecenter samlar vi kompetensen, kvalitetssäkrar utbetalningarna och minskar sårbarheten i organisationen. Vi får en enhetlig lönehantering som är säkrare, billigare och mer effektiv. Det kommer att vara ett viktigt stöd för församlingarna i uppdraget att vara kyrka på ett tydligt sätt i det lokala sammanhanget, säger Wanja Lundby-Wedin, förste vice ordförande i kyrkostyrelsen.

Beslutet om att etablera ett gemensamt lönecenter togs av Svenska kyrkans högsta beslutande organ, kyrkomötet 2019. Bakgrunden är att med en krympande ekonomi behöver Svenska kyrkan i ökad grad samverka inom olika områden för att frigöra resurser till den grundläggande verksamheten. Löne- och arvodeshantering är ett område där tydliga vinster kan uppnås med en mer effektiv administration, säger Wanja Lundby-Wedin.

I det förarbete som kyrkostyrelsen gjort tillsammans med stiften hade alternativen Umeå och Uddevalla tagits fram som möjliga orter för etablering. Båda ställen har redan etablerade servicebyråer som administrerar löner och ekonomi åt stiftens församlingar. Det slutliga valet föll alltså på Uddevalla.

- Båda orterna har förutsättningar att utveckla ett gemensamt lönecenter för Svenska kyrkan. Men den samlade bedömningen av bland annat organisation, löneproduktion och geografiskt läge har visat att de bästa förutsättningarna finns i Uddevalla, säger Wanja Lundby-Wedin.

- Servicebyrån i Uddevalla har visat att den klarar av en hög anslutningstakt av nya kunder på kort tid och har en organisationsstruktur som är en styrka när verksamheten nu kommer att skalas upp. Uddevalla som ort har också relevanta lokala utbildningar och det finns bra framtida rekryteringsmöjligheter inom pendlingsavstånd.

- Jag är glad och stolt över att det som vi har byggt upp bildar grunden för ett gemensamt lönecenter. Det kommer att vara ett värdefullt stöd för Svenska kyrkans församlingar, säger, Eva Höglund Persson, enhetschef för HR och lön i Göteborgs stift.

- Framtida utveckling blir betydligt enklare med endast en huvudman och förbättringsarbete kommer att kunna ske snabbare. Som kyrkligt anställd kommer man på sikt att kunna känna igen sig i hanteringen av tidredovisning och löner oavsett var man arbetar.

- Vi är glada att den kompetens och erfarenhet som under många år byggts upp inom ramen för Göteborgs stifts verksamhet nu kan komma hela Svenska kyrkan till del. Vi ser fram emot att stödja kyrkostyrelsen i deras arbete med att etablera denna nya nationella verksamhet. Ett arbete där Luleå stift och medarbetarna i Umeå är centrala samarbetspartners tillsammans med övriga stift, säger Jonas Ransgård, stiftsdirektor i Göteborgs stift.

Ett gemensamt lönecenter för Svenska kyrkan ska vara etablerat i januari 2022.

Administrativ samverkan inom Svenska kyrkan
Lönecentret är ett steg i det pågående arbetet med att bygga ökad administrativ samverkan inom Svenska kyrkan. Andra områden för samverkan är IT och digitalisering, fastighetsfrågor, ekonomi och gemensamma inköp. Syftet är att frigöra resurser för församlingarna till att lägga kraft på det grundläggande uppdraget att fira gudstjänst och bedriva diakoni, undervisning och mission.

Svenska kyrkans pressjour

Martin Larsson

Bilder

Wanja Lundby-Wedin, förste vice ordförande i kyrkostyrelsen. Foto: Magnus Aronson. Öppna högupplöst bild