Han får Svenska kyrkans nya liturgipris

Andreas Söderberg, organist i Nederluleå församling, blir den första mottagaren av Svenska kyrkans liturgipris. Han tar emot priset av ärkebiskop Antje Jackelén vid kyrkomötets öppnande i Uppsala domkyrka i dag tisdag.

- Andreas Söderberg är genom sitt aktiva och kreativa engagemang i församlingens gudstjänstliv ett gott föredöme för ett innovativt och utvecklande kyrkomusikaliskt arbete inom ramen för vår nya kyrkohandbok, säger Eva Nordung Byström, biskop i Härnösands stift och med i beredningsgruppen för liturgipriset.

Beredningsgruppens motivering
I sitt arbete som organist i Nederluleå församling bidrar Andreas Söderberg till ett möte mellan det invanda i gudstjänsten och nyskapande uttrycksformer. Inom ramen för vår nya kyrkohandbok inspirerar han till delaktighet i församlingens gudstjänstliv bland annat genom att arrangera handbokens musikserier för flera olika instrument samt sammankoppla nutida kulturuttryck med söndagens tema och texter. Söderberg genomför sitt arbete på ett sätt som kommer hela stiftet till del, samtidigt som han verkar i det veckovisa firandet av gudstjänsten i sin församling. Söderbergs arbete är en god förebild för hur gudstjänstlivet kan fördjupas genom kreativt engagemang i den liturgiska musiken. Detta sker också i en kontext där flera fromhetstraditioner möts och får plats.

Beredningsgruppen vill därför dela ut detta pris, för att uppmuntra Andreas Söderberg till ett fortsatt engagemang både i församlingens gudstjänstliv och det liturgiska utvecklingsarbetet. Beredningsgruppen vill också uttrycka sin önskan att det görs möjligt för fler församlingar och kyrkomusiker att inspireras av hans arbete för att forma ett gudstjänstliv där många känner sig välkomna och delaktiga.

Beredningsgruppen för Svenska kyrkans liturgipris
Reibjörn Carlshamre, domkyrkoorganist i Skara och ordförande i Svenska kyrkans musikråd.
Matilda Oldeberg, präst i Gamla Uppsala församling med bred erfarenhet av liturgiskt och homiletiskt förnyelsearbete, särskilt med inriktning på barn och unga.
Eva Nordung Byström, biskop i Härnösands stift.
Jesper Eneroth, ledamot av kyrkomötet (S).

Svenska kyrkans liturgipris
Svenska kyrkans liturgipris är instiftat av kyrkomötet för att främja utvecklingen av gudstjänstlivet inom Svenska kyrkan. Det kan vara genom nyskapande arbete med dramaturgi, musik, text eller predikan. Priset ska också uppmuntra arbete med att på olika sätt skapa delaktighet i gudstjänsten, internationell gemenskap och mångfalden av fromhetstraditioner inom Svenska kyrkan.

Svenska kyrkans liturgipris delas ut vartannat år. Det är öppet för alla att nominera pristagare. Prissumman är 50 000 kronor.

Andreas Söderberg får Svenska kyrkans liturgipris 2019. foto: Emma Berkman.
Andreas Söderberg får Svenska kyrkans liturgipris 2019. foto: Emma Berkman. Öppna högupplöst bild