Åkersberga kyrka

Åkersberga kyrka är pastoratets minsta och yngsta kyrka centralt belägen mitt i Åkersberga. Här planerar vi verksamheten och förbereder och bedriver olika aktiviteter. Besöksadress är Bergavägen 13. Postadress se nedan.

Svenska kyrkan Österåker

Besöksadress:

Bergavägen 13, 18430 Åkersberga

Box 46, 18421 Åkersberga

Telefon:

Våra kyrkor:

Gå till webbplats

Åkersberga kyrka

I Åkersberga finns pastoratets minsta och yngsta kyrka. Åkersberga kyrka stod klar 1980. Det är en modern kyrka uppförd i gult tegel med en enkel och ren arkitektur. Kyrkan är högre än de övriga huskropparna och reser sig snett uppåt som stäven på ett skepp. Arkitekt är Lars Olof Torstensson, som även formgivit inredningen. Här finns Åkersberga kyrkliga centrum.

I kyrkan får max 150 personer vistas.

ÖPPETTIDER - ÅKERSBERGA KYRKA >>

Hitta till Åkesberga kyrka

Postadress: Box 46, 184 21 Åkersberga
Besöksadress: Bergavägen 13, 184 30 Åkersberga (detta är ej postadress)

Med SL: Roslagsbanan till Åkersberga station. Gå ca 500 meter längs Lennart Neckmans väg fram till Skolvägen. Se www.sl.se

Med bil: Kommer ni från Täbyhållet, sväng vänster vid trafikljuset direkt efter att ha passerat över kanalen. Håll höger och ni befinner er på Bergavägen. Passera fyrvägskorsning Bergavägen/Skolvägen och parkering finns på vänster sida efter cirka 200 meter. Parkeringstillstånd hämtas i receptionen.

Tänd ett ljus eller be en bön

Skriv en bön, tänd ett ljus eller gör både ock genom din mobil, läsplatta eller dator.

900 år på 40 minuter. Se filmen Korsets väg – en kyrkohistorisk tidsresa i Österåker.

"Korsets väg" är en film om livstolkning och kyrkan genom tid och rum. Filmens innehåll spänner över tiden från kristendomens inträde i Österåker fram till idag.

40 år av tillväxt och minnen

Den 19 oktober 1980 invigdes Åkersberga kyrka. Vi minns kyrkans historia, vad som har hänt här och vilka som har kommit hit, tillsammans med några personer som har haft med Åkersberga kyrka att göra på olika sätt.

Åkersberga kyrkas interiör.
Åkersberga kyrkas interiör. Foto: Ellinore Nilsson
Ljusbäraren i Åkersberga kyrka.
Ljusbäraren i Åkersberga kyrka. Foto: Ellinore Nilsson
Altare och dopfunt i Åkersberga kyrka.
Altare och dopfunt i Åkersberga kyrka. Foto: Ellinore Nilsson