Svenska kyrkans delegat Veronica Pålsson invald i LVF:s råd

Under lördagen valde LVF:s generalförsamling den danska biskopen Henrik Stubkjær som ny president. Svenska Veronica Pålsson, präst i utlandskyrkan i Norge och ledamot av kyrkostyrelsens internationella råd, valdes in som ledamot i Rådet.

Vid varje generalförsamling väljer generalförsamlingen en ny president och ledamöter till Rådet, som kan liknas vid LVF:s styrelse. Rådet består av 48 ledamöter från medlemskyrkorna och möts en gång om året. Veronica Pålsson nominerades till posten under det regionala förmötet i Europa och har ett långt engagemang inom LFV, där hon sedan förra generalförsamlingen varit ledamot av LVF:s nätverk Young Reformers samt nyligen agerat ledamot i planeringskommittén för ungdomsförmötet.

- Det känns jättekul att ha blivit invald i rådet. Det är hedersamt att både få representera Svenska kyrkan och hela LVF:s ungdomsrörelse, säger Veronica.

- Min förhoppning för de kommande åren är att LVF ska fortsätta att vara en tydlig röst i de samhällsfrågor och utmaningar som vi står inför globalt, där det behövs en stark och enad kyrka.

Som president valdes den danska biskopen Henrik Stubkjær. Presidenten väljs för en sjuårs period och agerar ordförande för generalförsamlingen och överser Rådets och den exekutiva kommitténs arbete. Stubkjær är teolog och tjänstgör för närvarande som biskop i Viborg, evangelisk-lutherska kyrkan i Danmark.

Henrik Stubkjæ Foto: Albin Hillert/LVF

- Min vision för LVF är att vi ska få ökad kraft av att arbeta tillsammans som en gemenskap som strävar efter att omsätta kristen tro i handling genom utvecklings- och humanitärt arbete, opinionsbildning, delat vittnesbörd och dialog, säger Stubkjær, och fortsätter:

-Den mångfald som ryms inom den lutherska globala gemenskapen är ett tecken på att Gud arbetar igenom sin son Jesus Kristus och har omsorg om oss som medlemskyrkor. Jag kommer att se det som mitt ansvar att säkerställa att denna mångfald och att alla röster får höras.

Läs mer om Henrik Stubkjær.

Under dagen fick de samlade även lyssna till Marian Turski (f. 1926), förintelseöverlevare, erkänd polsk historiker och journalist. Turski överlevde ghettot i Lódz 1942-1944 och koncentrations- och förintelselägret Auschwitz-Birkenau 1944-1945, det läger som generalförsamlingen gjorde ett gemensamt besök till under fredagen. ”Varför fortsätter jag att se antisemitism, xenofobi och brott mot mänskliga rättigheter?” frågade Turski och nämnde som exempel hinduer i Sydafrika, förföljelse av uigurer i Kina och förtryck av rohingyer i Myanmar. ”Överallt”, sade han, ”ser vi att hatisk retorik ger grogrund för förödmjukelse”, därför ”måste vi stoppa hets mot folkgrupper och försöka förstå /…/ andra världsåskådningar, seder, tro och beteenden”. Turskis anförande lämnade ingen oberörd och fick stående ovationer.

Den etiopiske prästen Bruk Ayele från LVF:s största medlemskyrka, Etiopiska evangeliska Mekane Yesus-kyrkan, höll ett anförande utifrån dagens tema En ande. ”Enhet ligger i kyrkans natur” sa Ayele, ”därför är det kristnas uppgift att vårda en enhet i anden genom en öppen, respektfull dialog in arbetet för gemensamma mål”.

Se hela temaföreläsningen om ”En ande”.

Fler sändningar från generalförsamlingen finner du på LVF:s YouTube.