Tända ljus.
Foto: Gustaf Hellsing /Ikon

Världens kyrkor ber för fred i Ukraina

På askonsdagen den 2 mars uppmanas alla kyrkor över hela världen att be för situationen i Ukraina och för fred.

Kyrkornas världsråd, Lutherska världsförbundet, Konferensen för europeiska kyrkor och presidiet för Sveriges kristna råd, uttalar sig om situationen i Ukraina.

De fördömer invasionen och uppmuntrar alla kyrkor och församlingar att under askonsdagen den 2 mars delta i den världsvida kyrkans bön för fred.

Kyrkorna delar oro och smärta

Presidiet för Sveriges kristna råd har uttryckt sin bestörtning över Rysslands angrepp på Ukraina

Tillsammans med den världsvida kyrkan och folket i Ukraina delar de den djupa oron, smärtan och sorgen över det som har hänt.  De uppmuntrar alla församlingar att tillsammans med den världsvida kyrkan under askonsdagen i nästa vecka, samlas för bön.

En bön om situationen i och omkring Ukraina, skriven av SKR:s styrelse den 18/2:

Heliga treeniga Gud, du som är världens upprätthållare och frälsare. Vi ber för situationen i och omkring Ukraina. Vi ber om insikt, mod och handlingskraft hos politiker och ledare att gå fredens väg. Stärk enheten mellan människor, folk och stater. Hjälp oss alla att verka för fred och försoning. Jesus Kristus, vår befriare, ge våra oroliga hjärtan ro. Kom med din fred.

Amen.

Act Svenska kyrkan agerar för Ukraina

Kriget i Ukraina drabbar många. Läget är akut! Behoven är stora och fortsätter att öka. Våra lokala partner finns på plats och stöttar befolkningen. Humanitära insatser pågår och fler förbereds. Din gåva behövs!

Be en bön för fred

På bönewebben kan du tända ett ljus eller be en digital bön för fred.

Gåvorna gör skillnad i Ukraina

Situationen för Ukrainas befolkning är fortsatt mycket svår. Din gåva behövs.

Ge en gåva