Svenska kyrkans plattform för musik vägleder och inspirerar

Plattformen är en vägledning i musikaliska frågor för Svenska kyrkans nationella nivå och för det kommande Svenska kyrkans musikråd. Den kan också användas som inspiration och vägledning för församlingar, pastorat och stift.

Svenska kyrkans plattform för musik beslutades av kyrkostyrelsen den 9 maj 2018.

Förarbetet inför beslutet bestod i ett antal seminarier under våren 2017. I dem deltog domkyrkoorganister, musikkonsulenter, stiftsmusiker och stiftsadjunkter tillsammans med andra sakkunniga inom det svenska musikområdet.

Plattformen har också bearbetats i olika samråd under hösten 2017.

marit.torkelson@svenskakyrkan.se, handläggare för kyrkomusik på kyrkokansliet i Uppsala och projektledare för Svenska kyrkans plattform för musik.

Mer om Svenska kyrkans plattform för musik på intranätet (ingen inloggning krävs)