Svenska kyrkan i Florida ger stöd och omtanke i en tid av påfrestningar

Medlemmar i kyrkorådet i Florida har bildat en telefonkedja till  församlingsmedlemmar och andra som blivit sjuka eller fått det svårt under coronapandemin.

– En familj har haft covid-19, de har varit mycket sjuka hela familjen, dem ringde vi kontinuerligt för att höra hur det var med dem. De är nu friska hela familjen. Jag har också pratat med någon som bara gråtit och gråtit. Då ringer jag igen. Vi får hålla ett öga på dem som har det extra kämpigt.

Ett par där mannen är sjuk i cancer har fått extra omtanke. Petra Graeff, som arbetar som assistent och samordnare, åkte dit med hembakade semlor och hemmagjord ärtsoppa. Paret kunde sitta i sitt garage med öppen garageport och samtala med Petra på säkert avstånd.

- När jag lägger på luren ibland vill jag bara gråta. Det är så svårt. Det säger Gerd Persson, ordförande i kyrkorådet i Svenska kyrkan i Florida.

Läs hela intervjun med Gerd Persson i Florida