Foto: LVF/Johanan Celine Valeriano

Studieguide inför LVF:s generalförsamling

Utifrån generalförsamlingens tema "En kropp – en ande – ett hopp" har Lutherska världsförbundet (LVF) tagit fram en studieguide. Studieguiden riktar sig till medlemskyrkor som vill förbereda sig inför generalförsamlingen eller till den som vill fördjupa sig i temat.

Studieguiden finns att ladda ned på engelska, spanska och franska här.

Den 14 augusti kommer delar av materialet att finnas översatt till svenska, med uppmuntran till församlingar att genomföra en enklare studieträff om LVF, generalförsamlingen och dess tema. Det kommer även att finnas predikostöd och en bön till de som söndagen den 17 september vill uppmärksamma och inkludera generalförsamlingen i sin gudstjänst.

Studieguiden tar avstamp i temat ”En kropp – en ande – ett hopp” och utvecklar inom respektive aspekt olika aktuella utmaningar, teologiska perspektiv som bidrar i tolkningen samt lyfter goda exempel som ingjuter hopp.

I studieguiden går bland annat att läsa (fritt översatt, sid 9):

Lutherska världsförbundet bär på en vision om gemenskap, som kommer till uttryck genom hängivenhet till enhet i Kristus enda kropp. Begreppet enhet innebär en förening av olika saker. Kropp, ande och hopp hänger ihop. Det är kroppen, fylld av Guds ande, som lever in i hoppet om en ständigt växande gemenskap och försoning. I gemenskapen ryms olika gåvor. Mångfald är en naturlig del av Guds skapande och frigörande arbete. Likriktighet är motsatsen till försonad mångfald. Men när enhet förväxlas med likriktighet uppstår exkludering, något som bland annat Förintelsen påminner oss om.