Mässbesökare går igenom en mässhall. På en skylt ses texten Se människan.
Foto: Kristin Lidell /Ikon

Stort tryck på Svenska kyrkans scen på bokmässan

Se människan, Svenska kyrkans scen på bokmässan fortsätter att växa. I fjol räknades rekordmånga 13 500 besök in och trycket väntas bli minst lika stort i år, med namn som Patti Smith och Karen Armstrong bland gästerna.

Årets program på  Se människan-scenen bjuder på ett 70-tal möten med svenska och internationella författare, där mötet mellan kultur, teologi och livsfrågor står i fokus. Karen Armstrong, Sofi Oksanen, Ola Larsmo, Joris Luyendijk och Lena Andersson, är några av namnen.

KG Hammar möter Patti Smith

Se människan är också medarrangör till tio större seminarier, I ett av dem möter artisten och författaren Patti Smith  tidigare ärkebiskopen KG Hammar, gemensamt har de båda intresset för Dag Hammarskjöld. I ett annat samtalar religionshistorikern Karen Armstrong med journalisten och författaren Göran Rosenberg om sin aktuella bok Med Gud på vår sida, om våld i religionens namn.

Andra namn i årets seminarier är förra årets Right Livelihood-pristagare, kanadensiskan Sheila Watt-Cloutier och Anders Kompass, visselblåsaren som avslöjade FN-soldaters övergrepp mot barn i Mali.

Ärkebiskopens program

Som vanligt medverkar ärkebiskop Antje Jackelén i flera spännande programpunkter. Bland annat möter hon Karen Armstrong i ett personligt samtal på Se människan-scenen, och det blir livesändning av hennes podcast ”Prata till punkt med ärkebiskopen”.

Svenska kyrkan på Internationella torget

Svenska kyrkan finns också med på mässans Internationella torg, bland annat med ett samtal kring sexualitet inom den judiska, kristna och muslimska traditionen utifrån tolkningar av de heliga texterna i olika tider och sammanhang.

Hela Se människan-programmet presenteras i programtidningen Se människan. Alla scensamtal spelas in och kommer att kunna ses på Se människans youtube-kanal.

Se klippet nedan där projektledare Erika Hedenström berättar om årets Se människan.

Mer ur programmet

Litterär gudstjänst

Barnboksförfattaren Lotta Olsson, författaren Elsie Johansson och poeten Bob Hansson medverkar tillsammans med prästen Ludvig Lindelöf i söndagens litterära gudstjänst, som sänds direkt i Sveriges radio P1.

För livets skull - morgonmeditationer

Psalmboken fyller 30 år. Det uppmärksammas under mässdagarna med en morgonmeditation klockan 09.15, som utgår från en psalm i 1986 års psalmbok.

Fotografiska stråket

Se människan är medarrangör i bokmässans fotografiska stråk med utställningar och bildspel.

Om Se människan

Se människan arrangeras av Svenska kyrkan, i samarbete med Verbum förlag, Sigtunastiftelsen och Sensus studieförbund.

Hela årets program finns på www.svenskakyrkan.se/semanniskan